آرشیو وبلاگ لوگو آمار وبلاگ
فایل و پروژه دانشجویی دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:13 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
تحقیق بررسی روابط خارجی نادرشاه در 48 صفحه ورد قابل ویرایش مقدمه:
بعد از نادر شاه روابط خارجی ایران از توسعهای که در زمان او پیدا کرده بود کاسته شد و محدود به مسائل مربوط به سرحدات عثمانی و نمایندگیهای تجارتی دول اروپایی در خلیج فارس گردید.
در مدت 22 سال حکمرانی کریم خان زند (1757-1779) مردم از یک دورة صلح و آرامش برخوردار شدند و توانستند خرابیهایی که در اثر جنگهای داخلی به وجود آمده بود تا حدودی ترمیم کنند. و در این دوران دوباره پای اروپائیها به ایران باز شد زیرا قبل از آن بر اثر حمله افغانها و اغتشاشات داخلی نمایندگیهای تجاری اروپایی در ایران تعطیل شده بود.
به طور کلی در مناسبات سیاسی خارجی کریم خان زند به دو دسته از کشورها بر میخوریم:
1- کشورهای همسایه مانند عثمانی و روسیه و تا حدودی هندوستان
2- کشورهای اروپایی
دستة اول کشورهایی هستند که ارتباط آنها با دولت مرکزی ایران به دلیل سوابقشان از زمان صفویه بیشتر جنبة سیاسی داشت تا تجاری و بازرگانی و در دسته دوم کشورهای هلند، انگلیس و فرانسه قرار دارند که انگیزة اصلی ارتباط آنها با ایران کسب سود و منفعت از طریق ایجاد دفاتر بازرگانی در بنادر خلیج فارس بود، چه آنها ایران را کشوری سودآور میدانستند.[1]
این کشورها با توجه به این که میخواستند در روابط خود با ایران با امپراطوری وسیع و گسترده عثمانی رقابت نمایند و به نوعی موازنة قوا دست یابند تا برای گسترش روابط خود با ایران عملاً باعث تضعیف و یا محدودیت قدرت رو به گسترش عثمانی را موجب شوند.
سیاست خارجی کریم خان زند در ارتباط با دسته اول گاهی به مصالحه و گاهی به جنگ و درگیری – بجز هندوستان – انجامید. در رابطه با کشورهای اروپایی وکیل ابتدا سعی کرد با توجه به ضعف مفرط نیروی دریایی خود کمک و پشتیبانی آنها را در سرکوبی میر مهنا که سواحل و بنادر جنوبی ایران و راههای آبی خلیج فارس را ناامن کرده بود به دست بیاورد تا جایی که حتی در رابطه با مزاحمتهای اعراب بین کعب به رهبری شیخ سلیمان تعهد کرد خسارت وارده به کشتیهای انگلیسی کمپانی هند شرقی را جبران کند ولی وقتی دورویی و ضعف پشتیبانی آنها را از طرحهای خود مشاهده کرد، دست به اقدامات دیگری زد که به آن پرداخته میشود.
در عهد کریم خان هر چند روابط تجاری ایرانی بیشتر با انگلستان بود اما چون با هوشمندی خاصی میدید چگونه انگلستان بر تار و پود اقتصادی هندوستان مسلط شده است سعی کرد هرگز خود را اسیر سیاستهای اقتصادی و بازرگانی انگلیس نسازد.
روابط ایران و عثمانی
در عصر زند مناسبات ایران و عثمانی بیشتر جنبة سیاسی داشت اگر چه ارتباط بازرگانی را نیز نمیتوان نادیده گرفت. مرزهای طولانی مشترک بین دو کشور، اختلافات سیاسی بر سر اشغال برخی مناطق مرزی – که اغلب متقابلاً صورت میگرفت- و گاه جانبداری از برخی اعراب مرزنشین از جانب یکی از دو کشور، وجود اماکن مقدسه شیعیان در خاک عثمانی و علاقة شیعیان ایران به زیارت ایران اماکن و بالاخره راه تجاری ایران به بازار تجارت جهانی از طریق عثمانی به طور کلی موضوع اصلی ارتباط دولت ایران و دولت عثمانی را تشکیل میداد. زمانی به دلیل برخی از این موارد و گاه به علت تشدید یکی از آنها روابط ایران و عثمانی شکل دیگر به خود میگرفت.
البته راه زمینی و تاریخی تجارت ایران به مرکز مهم بازار وقت یعنی حلب از خاک عثمانی میگذشت و این راه نسبت به سایر راهها کوتاهتر بود. با این همه تجار ایرانی هفته ها و ماهها در کشور عثمانی به سر میبردند تا بتوانند کالاهای خود را در مراکز تجاری وقت در نواحی غرب عثمانی عرضه کنند، البته غیر از مخارج راه و هزینه حمل و نقل، گاه میبایستی عوارض سنگینی نیز بپردازند همچنین زوار ایرانی نیز گاه از پرداخت عوارض معاف نبودند. افزون برآن ایرانیان مسافر مورد آزار عثمانیان قرار میگرفتند که گاه تلفاتی نیز به همراه داشت همچنین عوامل دیگری نیز بر مناسبات ایران و عثمانی تأثیر میگذارد.
در زمان کریم خان اعراب بنی کعب که در ساحل راست اروند رود ساکن بودند و از تعدیات والی بغداد به ستوه آمده بودند به سرداری شیخ سلیمان از اروند رود گذشته و در ناحیه فلاحیه خوزستان ساکن شدند. هنگامیکه کریم خان مشغول انتظام امور غرب ایران بود شیخ سلیمان چند زورق فراهم آورد و مدخل اروند رود را در خلیج فارس بر روی مسافران و کشتیهای تجاری بست و به ویژه برای ابزار مخالفت با والی بغداد و حاکم بصره کشتیهای عثمانی را در دهنه رود توقیف کرد.
زمانیکه کریم خان در سیلاخور بود سفیری به نام محمد آقا سلام آغاسی از طرف عمرپاشا، والی بغداد به خدمت او رسید و پیغام آورد که اگر کریم خان بخواهد قبیلة بنی کعب را که برای والی بغداد مزاحمت هایی ایجاد کرد که است سرکوب کند دولت عثمانی با در اختیار گذاشتن کشتی و آذوقه او را یاری خواهد کرد. وکیل با این پیشنهاد موافقت کرد، اگر چه کریم خان در رفع مزاحمتهای اعراب بی کعب کوشید، اما آنچنان که از جانب عمرپاشا قول داده شده بود، کمکی از عثمانی دریافت نکرد و همین امر زمینهای برای عدم اطمینان بعدی به دولت عثمانی را به وجود آورد و تأثیر در تیرگی روابط ایران و عثمانی گذاشت.
جریان آن به این شرح بود که کریم خان پس از قبول درخواست دولت عثمانی از خرم آباد و دزفول گذشت و در اوایل رمضان سال 1178 وارد شوشتر شد و بعد از انتظام امور داخلی لرستان و خوزستان به سرکوبی اعراب بنی کعب پرداخت، شیخ سلیمان چون تاب مقاومت نداشت از دسترس سپاه ایران دور شد و به دریا پناه بود. سپس تلاش کرد که با ایرانیان از در آشتی درآید، به همین منظور پیکی به نزد کریم خان فرستاد و اعلام داشت، چنانچه با قبیلهاش در خاک ایران به راحتی زندگی کند حاضر است مطیع خاندان زند باشد و حتی پسر خود را به عنوان گروگان به دربار کریم خان بفرستد. خان زند چون ترکها به تعهدات خود مبنی بر در اختیار گذاشتن کشتی و آذوقه عمل نکردند از تقاضای شیخ سلیمان استقبال کرد و زکی خان و سپاه او را که مأمور جنگ با بنی کعب بود فراخواند. اما ماجرای بنی کعب خاتمه نیافت.
فتنههای میر مهنا و درگیریهای کریم خان با او دوباره داستان بنی کعب را پیش آورد، پس از بازگشت کریم خان از نواحی غرب به شیراز شیخ سلیمان دوباره با انگلیسیها درگیر شد و در تابستان 1179 دو فروند از کشتیها را برای سرکوبی میرمهنا با او همکاری میکنند وی نیز آنان را در جنگ با شیخ سلیمان یاد میخواهند داد و بیست هزار تن از سپاهیان خود را از راه خشکی به کمک خواهد فرستاد.
ظاهراً علاقة کریم خان به سرکوبی میر مهنا که مشکلات فراوانی تولید کرده بود موجب شده بود تا وکیل الرعایا علیرغم عفو و بخشیدن اعراب بنی کعب، اندیشة محدود کرد ن قدرت آنان را در سر بپروراند، از همین رو وقتی آوازة قدرت نمایی میرمهنا در سواحل خلیج فارس پیچیده محمد صادق خان اعتضاد الدوله ، برادر کریم خان که در غیاب او امور فارس را بر عهده داشت ، سپاهی مجهز به سرکوبی میرمهنا فرستاد، اما این سپاه با مقاومت و تهاجم زعابیها در هم شکست و به جانب شیراز عقب نشست، کریم خان سپاه دیگری را به فرماندهی امیر گونه خان افشار علیه میرمهنا تجهیز و اعزام کرد. میرمهنا که در خود یارای مقابله با سپاه جدید کریم خان را نمیدید ابتدا به جزیرة خارگو (نزدیک خارک) عقب نشت و سپس به علت بی آبی و نامناسب بودن آب و هوا متوجه جزیرة خارک شد و آنجا را با قهر و غلبه از چنگ هلندیها خارج کرد. از این پس تاخت و تازهای میرمهنا در خلیج فارس به شهرت افزایش یافت و متمردین را به علت دستبرد و شلتاق او نه عبور از سمت دریا امکان داشت و نه احدی از تجار و مسافرین از اندیشه راهزنی او قدم به ساحل بحر عمان توانست گماشت.
میرمهنا در سال 1169 تأسیسات انگلیسیها را در بند ریگ ویران ساخت و با حملات دریای خود تجارت را در خلیج فارس و زیانهای بسیاری به بازرگانان انگلیسی در بوشهر وارد کرد. بنابراین برای سرکوبی میرمهنا علاوه در ایران، دولت عثمانی هم که از ناحیه بصره دچار زیانهایی زیادی شده بود و همچنین انگلیسیها که تجارت خود را در خلیج فارس مختل میدیدند اظهار علاقه میکردند.
علاوه بر اینها، بازرگانان و مسافرین نیز که در امان نبودند، دست به دامان کریم خان شدند و دفع و ی را خواستار گردیدند، کریم خان نیز ابتدا دو سال به میرمهنا فرصت داد تا مگر او از روش خود دست بردارد و چون او بر شرارت خود افزود، زکی خان را مأمور سرکوبی او کرد و به شیخ سلیمان رئیس طایفه بنی کعب و شهبنداران کنگ و بندرعباس و بوشهر و کنگان فرمانهایی فرستاد تا زکی خان را در دفع میرمهنا یاری دهند، میرمهنا از شش جهت در خطر قرار گرفت و هم این وضع موجب شد تا بسیاری از هواخواهان و یاورانش توطئه قتل او را چیدند.
موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:12 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
پایان نامه اصلاح نانو جاذب جدید ساخته شده آلومینا جهت جذب نیترات از پسابهای صنعتی درمحیطهای بیولوژیکی وغیربیولوژیک در 69 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc چکیده : موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:12 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
تحقیق بررسی کایزن و مدیریت کیفیت در 95 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc معرفی کایزن موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:12 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
پایان نامه بررسی امنیت زیستی در 134 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc فهرست مطالب : فصل اول موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:12 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
تحقیق بررسی تاثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای منطقه خلیج فارس در 22 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc مقدمه : به نظر می رسد هیچ جنبه ی دیگری از انقلاب اسلامی به اندازه ی مسئله ی «صدور انقلاب» و تهدید ثبات منطقه و امنیت منافع غرب، ترس دولت های غربی و دولت های دست نشانده ی آنها را در منطقه برنینگیخته باشد. به عبارت دیگر، رویکرد انقلابی نظام اسلامی ایران به لحاظ موفقیتی که در پی ریزی بستری مناسب برای تثبیت نظام اسلامی ایران و زمینگیر کردن دشمنان خارجی خود داشت، به مثابه ی الگویی برای دیگر جنبش های اسلامی در سراسر جهان اسلام به شمار می آید. هر چند در این زمینه، با استقبال متفاوتی از سوی شیعیان و اهل سنت منطقه رو به رو شد. موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:12 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
پایان نامه بررسی فلسفه ویتگنشتاین در 174 صفحه ورد قابل ویرایشدرآمدی بر فصل اول
لودویک ویتگنشتاین یکی از مهمترین فیلسوفان تحلیلی قرن بیستم است که بواسطه دو اثر مهم فلسفیاش- رساله منطقی- فلسفی و پژوهشهای فلسفی- مسیر و جهت فلسفه تحلیلی را تحت تأثیر قرار داد. او را باید نقطه عطفی در تاریخ تفکر فلسفی و همچنین هم تراز فلاسفهای چون دکارت، کانت، هایدگر و . . . به حساب آورد که انقلاب و چرخش زبانی را ایجاد کرده است. در طول تاریخ تفکر فلسفی میتوان کسانی را مشاهده کرد که آغازگر یک انقلاب و تحول فکری بوده اند. شاید بتوان گفت سوفسطائیان اولین انقلابیون تاریخ فلسفی هستند. که موضوع پژوهش فلسفی را از عالم و طبیعت به پژوهش درباره خودشان تغییر دارند و یا میتوان به کانت اشاره کرد که با آراء و عقاید خود توجه متفکران را از متعلق شناسایی به سوی فاعل شناسایی و تواناییها و محدودیتهای ذهن آن معطوف ساخت تغییر و تحول مهم و قابل ملاحظة دیگر توسط هایدگر ایجاد میشود، فلسفه که از زمان دکارت همواره دل مشغول این سؤال بوده است که دانش چیست و به چه چیزی ممکن است شناخت پیدا کنیم؟ با ظهور هایدگر دیگر این سؤالات محور دل مشغولیهای فلسفه قرار نمیگیرد و در عوض به مسأله مهم و اساسی «هتسی یا بودن» پرداخته میشود. به طور کلی میتوان گفت که در هر دوره، مسئلهای در محور و مرکز توجه قرار گرفته است گاه طبیعت و عالم هستی، گاه انسان و ذهن او و تواناییها و محدودیتهای آن و گاه خود هستی و وجود مطرح بودهاند. اما آنچه که در فلسفه ویتگنشتاین به عنوان مسئله محوری فلسفه وی مطرح است مسئله زبان است و او را باید از این جهت نقطه عطفی در تاریخ فلسفه دانست که آراء و عقایدش نقطه عزیمت تأمل فلسفی از بررسی و تحلیل «ماهیت شناخت و مفاهیم ذهن آدمی» به سوی تحلیل «زبان» است. این تحلیل زبانی را میتوان در آرای فلاسفة تحلیل زبانی معاصر مشاهده کرد فلاسفهای چون راسل- کارناپ، آیر، رایل و . . . . سعی کردند تا مباحث فلسفی را در مقوله مباحث زبان شناختی جای دهند اما ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است: مراد ویتگنشتاین از تحلیل زبانی چیست آیا او به دنبال همان تحلیل مورد نظر تجربه گرایان کلاسیک است که تصورات و ایدهها را تجزیه و تحلیل میکردند تا به انطباعات حسی آنها برسند و یا اینکه تحلیل مورد نظر او همان تحلیل کانتی است که تحلیل مفاهیم و کلیات ذهنی بود. در حقیقت تحلیل زبانی مورد نظر او نه همچون تجربه گرایان کلاسیک تحلیل تصورات و ایدهها است و نه تحلیل مفاهیم و کلیات ذهنی. بلکه مراد وی از تحلیل، تحلیل گزارهها است . زیرا به نظر ویتگشتاین گزارههای زبان ما یک ساخت و صورت منطقی دارند که در اغلب جملات این صورت در وارء صورت دستوری ظاهری پنهان گشته است و همین عدم وضوح و ابهام صورت منطقی سبب فهم غلط و کاربرد نادرست زبان شده است و مسائل و نظریات فلسفی کثیری را به بار آورده است به همین خاطر ما باید به تحلیل زبان به منظور کشف این صورت منطقی بپردازیم تا از ایجاد مسائل فلسفی اجتناب کنیم.
(Did Wittgensteim take the Linguistic Turn, p.1)
چنین نگرشی در باب رابطه زبان و فلسفه ایجاد چرخش زبانی شد. یکی از مفسران اندیشههای ویتگنشاین، رساله منطقی ـ فلسفی را عامل ایجاد این چرخش زبان میداند و به نکاتی که بیانگر و گواه چنین و تحولی است اشاره میکند. از میان آنها میتوان به توجه و علاقه ویتگنشتاین به تعیین حد و مرز میان جملات معنادار و جملات بیمعنا، تعیین محدودیتهای زبانی، وضوح بخش منطقی اندیشه از طریق تحلیل منطقی ـ زبان گزاره به عنوان وظیفه فیلسوف، تعیین ماهیت ذاتی گزاره و . . . . اشاره کرد.
(Hacker.P.M, Wittgenstein’s place in twentieth – century Analytic (phiolsophy, p.37
نکته مهم و حائز اهمیت که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که توجه و علاقه شدید ویتگنشتاین به زبان و تعیین محدودیتهای آن شاید این تصور غلط و نادرست را در ما ایجاد کند که او صرفاً یک زبان شناس است اما این تصور بسیار غلط و نادرست میباشد، زیرا او به زبان نه از آن حیث که زبان است بلکه به خاطر فلسفه علاقمند بود.
او به تحلیل زبان پرداخت تا بتواند از این رهگذر مسائل فلسفیای که از بدفهمیمنطق زبان ناشی شده است را حل کند خود وی نیز در مقدمه رساله منطقی ـ فلسفی میگوید هدف کتابش حل مسایل فلسفی است که از بدفهمیمنطق زبان ناشی شده است و سعی دارد تا با تحلیل زبان و کاربردهای ویژه واژهها در شرایط و مقتضیات معین، راه گریزی برای رهایی از مسائلی بیابد که موجب آشفتگی فکر میشوند. در صورت عدم توجه به رابطه میان زبان مسائل فلسفی توج به سختی میتوان فهمید که منظور او از طرح مسائل زبانی چیست. از نظر فلاسفه تحلیل زبانی هر چند که گام اول در تفکر فلسفی رو در رویی با مسائل فلسفی میباشد اما از آنجایی که همه مسائل مطرح شده توسط فلاسفه معنادار نیست و با دقت در محتوا و معنا آنها و با توجه به ملاکها و معیارهای معناداری متوجه خواهیم شد که آنها هیچ گونه معنا و محتوای محصلی ندارند لذا ابتدا بهتر است که به بحث زبان شناختی و تعیین معناداری و بیمعنایی گزارهها بپردازیم پس از اثبات معناداری مسائل به بررسی و تحقیق در زمینه آنها بپردازیم بدین جهت مهمترین و اساسیترین سؤال یک فیلسوف زبانی این است که زبان چیست و در چه صورت گزاره معنادار است و در چه حالتی بیمعنا است مرز میان واژه و جملهی معنادار از بیمعنا کدام است. بعبارت دیگر اساساً منظور از معنا و محتوای یک جمله چیست و چه عواملی باعث معناداریی و بی معنایی جمله یا واژه میگردد. همان طور که ملاحظه کردهایم فلاسفة تحلیل زبان، برای حل مسائل فلسفی است که به بحث زبان شناختی روی آوردند و بحث از معنا و زبان مدخل اصلی فلسفه آنها شد. ما به رابطهی میان مسائل فلسفه و زبان در فلسفه آنها باید توجه کرد. (دکتر احمدی، تحلیل زبانی فلسفه، صص 53-52). عدم توجه برخی از افراد به این رابطه باعث سؤء تعبیر شده است به طوری که «تشخیصشان این است که تحلیلگران زبان، فلسفه را در جهان تنزل مقام دادهاند فیلسوفانی که روزگاری حقیقت و واقعیت نهایی را به آدمیان تعلیم میدادند اکنون به نحویان تمام عیاری تبدیل شدهاند که در عالم الفاظ مته به خشخاش میگذارند» (هادسون، لودویگ ویتگنشتاین، ص 103) اما این نظریات و عقاید درست نیستند زیرا منظور تحلیلگران زبان از تحلیل زبان چیزی جز روشن اندیشی نیست همانطور که از زمان سقراط نقش فلاسفه روشن اندیشی، یعنی تعیین کاربرد صحیح واژهها بوده است و سعی داشتهاند تا از آشفته اندیشی یعنی کاربرد نادرست واژهها جلوگیری کنند تحلیل زبان و تعیین حد و مرزهای آن پرداختند. از این رو ویتگنشتاین از تحلیل زبان و بررسی ساخت آن و محدودیتهایش آغاز میکند همانطور که کانت از تحلیل ذهن انسانی و بررسی ساختار و محدودیتهای آن آغاز میکند. اختلاف کانت با ویتگنشتاین در این است که کانت به دنبال حدود توانایی ذهن بشر بود حال آنکه ویتگنشتاین و اکثر فلاسفه تحلیلی به دنبال تعیین حدود کلام معنادار. علت اینکه فلاسفه تحلیل زبانی توجه به بحث معناداری را بر توجه به حدود تواناییهای ذهنی بشری مقدم دانستند به این خاطر بود که در مرز زبان معنادار مرز تفکر ممکن است. اما با وجود این تفاوت هر دوی آنها در این نظر توافق دارند که مهملات ظاهر فریب فلسفه به خاطر تجاوز از حدود ایجاد شده است هر چند که منظور یکی تجاوز از حدود توانایی ذهن بشری است و منظور دیگری تجاوز از حدود زبان. ویتگنشتاین به منظور جلوگیری از تجاوز حدود زبان سعی میکند تا مرزی میان کلام معنادار و کلام مهمل ترسیم کند، بدین ترتیب فلسفه که قبلاً به عنوان علم به وجود بماهو وجود تلقی میشد و وظیفه فیلسوف رفع حجاب از چهره هستی بود. اکنون به مطالعه در زبان تقلیل مییابد.
دو دوره فعالیت فلسفی و رابطة میان آن دو
اگر چه ویتگنشتاین در تمام دوران فعالیت فلسفیاش، از سال 1916 تا 1951، به مطالعه عقاید فلسفی به میانجیگری زبان میپردازد و از منظر زبان به فلسفه، متافیزیک، اخلاق و . . . . مینگرد اما همواره نظریه واحدی درباره زبان، ماهیت و عملکرد آن اتخاذ نکرده است مهمترین عقیده وی در باب زبان و رابطة آن با فلسفه که بعدها دچار تغییر و تحول میگردد این نظریه است که مسائل فلسفی به خاطر خصلت پیشین خود به کمک قواعد زبان قابل حل است اما در دورة اول ابزار مناسب برای حل مسائل فلسفی را تحلیل منطقی و تجزیه گزارهها به گزارههای بنیادین میدانست و به عبارت دیگر زبان را یک دستگاه محاسبه با قواعدی ثابت میدانست که این قواعد زیر لایه دستور زبان پنهان شدهاند.
اما در دوره دوم، دیگر تحلیل منطقی را لازم نمیدانست بلکه آنچه که لازم و ضروری بود چیزی جز توصیف رفتارهای زبانی نبود. در واقع امتیاز فلسفه ویتگنشتاین نیز در این است که دو دیدگاه متفاوت را در این زمینه مطرح کرده است که هر یک از آنها لوازم و نتایج خاص خود را به دنبال دارد و بدین لحاظ بسیاری از صاحبنظران و مفسران اندیشة او قائل به دو دورة حیات فلسفی در اندیشة او شدهاند که از آن به «ویتگنشتاین متقدم» و «ویتگنشتاین متأخر» یاد میکنند. آراء و نظریات اصلی دوره اول در قالب «رساله منطقی- فلسفی» متبلور میشود و آراء دورة دوم نیز در کتاب پژوهشهای فلسفی شکل نهایی به خود میگیرد. با وجود اینکه اختلافات میان آنها روشن است اما رگههای فراوانی وجود دارد که به واسطة آنها میتوان عقاید دورة نخست و بعدی را به هم پیوند داد. مفسران نیز با اینکه در مورد تمایزات میان دو دوره نظرهای مختلفی ارائه کردهاند اما در این نکته اتفاق نظر دارند که در هر دوره مسألهی زبان اهمیت دارد دو اثر مهم فلسفی دوره اولیه، یعنی «یادداشتها»، و «رساله منطقی- فلسفی» به زبان پرداختهاند و «پژوهشهای فلسفی» و «کتابهای آبی» نیز که به دوره دوم تعلق دارند بحث از زبان شروع میشوند؛ به طور کلی میتوان گفت که آنچه در کانون توجه هر دو دوره قرار گرفته است اهمیت زبان در اندیشه و زندگی آدمیاست.
رابطه میان دو دوره از جمله بحثانگیزترین مسائلی است که مفسران و شارحان نظریات مختلفی را در مورد اینکه میان دو دوره فلسفی چه نوع رابطهای برقرار است؟ آیا تباین کامل میان آنهاست یا اینکه دومی بسط و توسعه اول است؟ ارائه کردهاند گروهی از مفسران به وجود یک چرخش کامل در جریان تفکر فلسفی ویتگنشتاین قائلند و گروهی نیز متوجه روابط و علائق میان آراء دو دوره بودهاند.
(Mason. Richah, Encyclopaedia Routledge, p.864)
آن دسته از کسانی که تفکر اخیر را «بسط یافتة» تفکر متقدم میدانند به سخنان ویتگنشتاین در مقدمه «پژوهشهای فلسفی» نظر دارند که معتقد است برای فهم بهتر پژوهشهای فلسفی باید به مطالب رساله منطقی – فلسفی توجه کرد «ناگهان به نظرم رسید باید آن اندیشههای قدیم [آراء رساله] و اندیشههای جدید [آراء پژوهشها] را همراه هم منتشر کنم. دومیها را فقط در تباین و به اتکای زمینه شیوة قبلی اندیشه من، میتوان در روشنایی به درستی دید». (ویتگنشتاین، پژوهشهای فلسفی، ص 25) دیوید پیرس معتقد است منظور ویتگنشتاین از این سخن صرفاً تأکید بر تفاوت زیاد میان اندیشههای جدید و اندیشة گذشتهاش نیست. زیرا اگر منظورش این بود میتوانست گذشته را به کلی نادیده بگیرد، و از نوآغاز کند. بنابراین دیگر لازم نبود که اندیشههای قدیمیاش را همراه با اندیشههای جدیدش همراه با هم منتشر کند «مقصودش این است که، علی رغم اختلاف میان کار اولی و کاربعدی، آنچه که سعی بر انجامش داشت هنوز همان بود و تغییر در روش، قطع ارتباط کامل با گذشته نبود، بلکه تغییر شکل تدریجی آراء مطرح شده در رساله منطقی - فلسفی بود که آنچه از آن مناسب بوده حفظ کرده است. بنابراین او نقدی همدلانه دربارة آن عقاید در آغاز تحقیقات فلسفی نوشت» (پیرس، ویتگنشتاین، ص 97)
چارلزورت نیز بر همین اساس دربارة رابطه موجود میان رساله و پژوهشهای فلسفی میگوید: تنها زمانی میتوان آراء این داوتر را به خوبی درک کرد که آنها را مکمل یکدیگر بدانیم (ک.ت.فن. مفهوم فلسفه نزد ویتگنشتاین. صص 11و12) و یا میتوان به نظریه هانس و یوهان گلوک فرهنگ لغت فلسفه ویتگنشتاین اشاره کرد که در آنجا پس از ذکر تحولهای نظری که در آراء دوره اولیه ویتگنشتاین صورت گرفته است میگوید: «نتیجه این تحولهای نظری دستیابی به برداشت نوی از زبان و رویکردی قابل قبول به فلسفه بود که بسیاری از نظریههای تراکتوس را در قالب جدیدی حفظ میکرد، گر چه معنای نهایی آن را کاملاً دگرگون میساخت» (واله، متافیزیک وظیفة زبان، ص 421). استیس. جی. استیانوف نیز در مقالهای تحت عنوان «تئوری یادگیری زبان» میگوید «پژوهشهای فلسفی، رساله منطقی – فلسفی را طرد نمیکند بلکه در عوض قضایایی را اضافه میکند که در رساله بیرون خط قرار گرفته بودند. پژوهشها صرفاً به رساله منطقی- فلسفی زمینه میدهد.» (Stoyanoff. Stacy. J, Language Learning Theory, p.1).
اما برخی از مفسران نیز معتقدند که مرحله دوم یک مرحله کاملاً مستقل و حتی متضاد با مرحله نخست است. به نظر آنها اندیشههای فلسفی ویتگنشتاین از سالهای 1933 به بعد دگرگونیهای بنیادین یافته است و تقریباً همه نظریات بنیادی رساله منطقی ـ فلسفی مورد اعتراض قرار گرفته است و بسیاری از آنها از جمله مفهوم زبان، نظریه تصویری و نظریه توابع ارزش صدق برای ویتگنشتاین در این دوره گمراه کننده و نامعقول به شمار میرود. (بوخشکی، فلسفه معاصر اروپایی، ص 364).
هارتناک از جمله این مفسران است و به نظر میرسد که بیشتر شارحان نیز با او موافق باشند. او میگوید: «بین «رساله منطقی – فلسفی» و «پژوهشهای فلسفی» هیچ خط مستقیم غیر منقطعی نیست، و مطالب آنها دارای توالی منطقی نمیباشد، بلکه در میان آنها از لحاظ منطقی فاصلهای مشهود است. افکار مندرج در کتاب اخیر نفی افکار کتاب اولی است.» لیکن کتاب دوم صرفاً ردیهای بر رسالة منطقی ـ فلسفی نیست (این نکته فقط عارضی است) و آنچه بدان اهمیت میبخشد این است که حاوی فلسفة زمان یختگی فکر ویتگنشتاین است «تحقیقات فلسفی» فصل جدیدی در تاریخ فلسفه میگشاید و ادامة افکار دیگران یا تکمیل آنها نیست. اثری است بلکی اصیل و ابتکاری.» (هارتناک، ویتگنشتاین، ص 82).
اما مفسرانی نیز وجود دارند که هر دو تفسیر را اساساً نادرست میدانند به نظر آنها نه این دیدگاه که پژوهشهای فلسفی به طور کلی «بسط یافته» رساله است درست است و نه این دیدگاه که آنها «نفی» یکدیگرند. به نظر آنها آنچه در فلسفه ویتگنشتاین در تقابل با یکدیگرند شیوههای پیشین و جدید تفکر اوست و این مطلب را نیز از سخن خود ویتگنشتاین در مقدمه پژوهشهای فلسفی میتوان استنباط کرد: «دومیها را فقط در تباین و به اتکای زمینه شیوة قبلی اندیشة من میتوان در روشنایی به درستی دید.» (پژوهشها، ص25). «ویتگنشتاین صرفاً به ما توصیه میکند که اثر متأخر او را با شیوه تفکر پیشین او یعنی روش پیشین فلسفه پردازی او ـ مقایسه نماییم. لذا صرفاً باید روش متأخر او را به عنوان «نفی» روش متقدم او ملاحظه کرد در رساله، روش کاملاً پیشینی است و فیلسوف باید به تحلیل گزارههای معمولی بپردازد تا به گزارههای بنیادین که مرکب از اسامیابژههایند و بیانگر رابطه مستقیم زبان و عالم هستند برسد. اما در پژوهشها روش پیشینی رساله را مورد حمله قرار میدهد و میگوید که یک صورت بنیادین را نمیتوان به نحو پیشینی معین کرد بلکه باید به روش پسین (تجربی) پدیدههای واقعی زبان را بررسی کنیم در واقع همین تغییر در روشهاست که شکاف میان ویتگنشتاین متقدم و متأخر را تشکیل میدهد (ک.ت.فن، مفهوم فلسفه نزد ویتگنشتاین، صص 63-62-13-12).
موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:12 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
دانلود پرسشنامه استاندارد نگرش والدین نسبت به فرزند دارای نیازهای ویژه شان (گوندر، 2002)، در قالب word و در 3 صفحه به همراه راهنمای نحوه نمره گذاری، روایی و پایایی و منبع مورد استفاده… توضیح : این مقیاس اولین بار توسط گوندر (2002) ساخته شد. که دارای 24 گویه و 5 خرده مقیاسِ پذیرش و محبت، شرم زدگی، ناکامی، ناامیدی و حمایت افراطی است. ویژگی پرسشنامه (بطور خلاصه) : تعداد گویه ها : 24 تعداد مولفه : 5 مولفه (پذیرش و محبت، شرم زدگی، ناکامی، ناامیدی و حمایت افراطی) روایی و پایایی : دارد نحوه نمره گذاری : دارد منبع : دارد نوع فایل : word و قابل ویرایش تعداد صفحات : 3 موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:11 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
پاورپوینت بسیار عالی و کامل از زندگینامه و آثار رضا دانشمیر در 111 اسلاید قابل ویرایش فهرست
زندگینامه
پروژه ها و معماری
آثار ” توضیحات و تصاویر عالی ”
1-خانه دو پوسته اثر برگزیده جایزه معمار 83
2- مجموعه مسکونی شهید عراقی
3- یادمانی در پارک گلریز تهرانسر
4- ساختمان اداری پل رومی در تهران
5- مجتمع زیتون
6-معماری مجتمع تجاری صبا
7-معماری مرکز فرهنگی فلامک
8-معماری ساختمان بانک پاسارگاد
9-مجتمع فرهنگی ،تجاری،تفریحی imax
10- معماری ساختمان تجاری دریا
11- معماری مجتمع تجاری سپهر
12-معماری مجتمع تجاری آوا سنتر
13-معماری برج جام بانک ملت، ترکیب دو حجم
14-مجموعه پارک ملت شهرداری منطقه 3
15-دپارتمان تجاری اطلس
16-مجموعه چند عملکردی باغ نور
17-مجموعه تجاری - فرهنگی چمستان
18-مجتمع چند عملکردی صفاییه
19-موزه سنت - تهران 1500
20-گالری آو
زندگینامه
رضا دانشمیر متولد 1347 است.این معمار، فارغ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت است.وی در سال 80 با اثر گالری "آو" تبدیل یک استخر بدون استفاده به یک گالری هنری و کسب رتبه چهارم اولین دوره جایزه بزرگ معمار، به شهرتی نسبی دست یافت.دانشمیر که عضو کنسرسیومی تحت عنوان نوا NOA با شرکت آرش مظفری و سام تهرانچی است، در سال83 در رقابت مجموعه مسکونی شهید عراقی با کسب رتبه دوم بار دیگر قابلیتهای معمارانه خود را به رخ کشید.اثر خانه دو پوسته در لواسان در جایزه معمار 83 نیز شرکت داده شد وحائز رتبه پنجم شد.مجموعه علمی فرهنگی پارک ملت که کارفرمای آن، شهرداری منطقه 3 و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران است، یکی دیگر از آثار او است.رضا دانشمیر، فعالیت مستقل حرفهای خود را از سال 1387 آغاز کرد و در سال 1383 به همراه کاترین اپریدونف، شرکت مهندسان مشاور حرکت سیال را تأسیس کرد.10 سال تدریس در دانشکدههای مختلف معماری، انتشار مقالات تخصصی در نشریات معماری و همچنین دریافت جوایز متعدد از مسابقات مختلف معماری، حاصل کار او در این دوره بوده است.پروژه پردیس سینمایی پارک ملت او، رتبه اول جایزه معمار 87 را در بخش ساختمانهای عمومی به این معمار اختصاص داده است رضا دانشمیر فارغ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت است.وی در سال 80 با اثر گالری آو؛ تبدیل یک استخر بدون استفاده به یک گالری هنری و کسب رتبه چهارم اولین دوره جایزه بزرگ معمار ، به شهرتی نسبی دست یافت.دانشمیر در سال83 در رقابت مجموعه مسکونی شهید عراقی با کسب رتبه دوم بار دیگر قابلیت های معمارانه خود را به رخ کشید.خانه دو پوسته در لواسان در جایزه معمار 83 نیز شرکت داده شد وحائز رتبه پنجم گردید. وی در هفتمین دوره جایزه معمار نیز با طرح ساختمان پل رومی در تهران رتبه چهارم را از آن خود کرد.
او یکی از معماران پیشتاز و ارزندهی نسل جدید ایران است که در ده سال سابقهی کار مستقل معماری، انسجام حرفهای در خور تحسین از خود نشان داده است. طی این مدت و حتی قبل از آن، دانشمیر همکاری با معماران برجسته ایران از جمله بهرام شیردل را داشته است. دانشمیر از آن دسته معمارانی است که وقایع روز معماری جهان را به دقت رصد میکند. او معماری مطلع، برخوردار از دانش حرفهای وعمومی بسیاربالایی ست که با دقت و وسواس خاصی کلیهی آداب و رفتار حرفهای خود را برنامه ریزی میکند. رضا دانشمیر که پیش زمینه ایی در موسیقی و نقاشی نیز دارد گرایش هنری و حساسیت زیبایی شناسی خاصی را تعقیب می کند، همین امر او را از دیگر معمارانی که مسیر مشابهای در معماری طی میکنند، متمایز کرده است. موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:11 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
عیب یابی سیستم تعلیق فعال خودرو بادر نظر گرفتن رفتار غیرخطی عملگر هیدرولیکی وملاحظه اختلال در کنترلر- در 24 صفحه word
فهرست مطالب موجود :
چکیده مقدمه مدل سازی مدل محرک هیدرولیکی نمایش فضای حالت طراحی کنترلر طراحی حلقه فیدبک داخلی طراحی حلقه فیدبک خارجی نتایج شبیه سازی سیستم عیب یاب ساختار سیستم عصبی- فازی ANFIS شناسایی سیستم توسط شبکه های عصبی- فازی نتیجه گیری مراجع
چکیده اهمیت شناسایی عیب به سبب اینکه با شناسایی درست وبه موقع می توان از کاهش بازده فرآیند وتولید ویا حتی از کار افتادگی یک سیستم جلوگیری کرد،نمود خاصی می یابد. در این مقاله عیب یابی سیستم تعلیق فعال خودرو با در نظر گرفتن رفتار غیر خطی عملگر هیدرولیکی واختلال در کنترلر مورد تحقیق است. ابتدا مدلسازی سیستم در محیط شبیه سازی نرم افزار MATLAB انجام شده سپس برای کنترلر طراحی شده عیب یابی سیستم به همراه پارامترهای کنترلر توسط شبکه های عصبی – فازی انجام گرفته است. موضوع مطلب : دوشنبه 95 فروردین 30 :: 12:9 صبح :: نویسنده : محسن گروسی
پاورپوینت بسیار عالی و کامل از زندگینامه و آثار کامران دیبا در 130 اسلاید قابل ویرایش فهرست
زندگینامه و معماری
ویژگی های کارهای مشترک کامران دیبا
گرایشهای فکری و نظری کامران دیبا
آخرین گزارش از کامران دیبا
بزرگداشت کامران طباطبایی دیبا
دیداری با کامران دیبا(بررسی گرایشها و فعالیتها)
1-گرایشهای فکری و نظری
2-باغسازی
3-فعالیتهای هنری
یادگارهای آشنای کامران دیبا
کامران افشار نادری – معماری کامران دیبا
تنها نقطه ضعف
قسمت دوم مقاله : بررسی مختصر معماری دیبا با توجه به ویژگیهای مکانی و فضایی
1- مکان
2- فضا
3- فرم
کامران دیبا را چطور به یاد می آورم ؟
عطاء الله امیدوار و معماری کامران دیبا
برخی آثار کامران دیبا
1-فرهنگسرای نیاوران ( بنیاد آفرینش های هنری نیاوران)
2-فرهنگسرای شفق
3-پارک شفق
4- موزه هنرهای معاصر
توضیحات
آثار هنری استفاده شده در بنا
گنجینه
بخش های جنبی
گفتگو با بهروز احمدی - معمار ناظر بر ساخت موزه هنر های معاصر
5- چند ساختمان از دانشگاه جندی شاپور
6-نمازخانه
7- باغ یوسف آباد
8- شوشتر شهری بر پایه آب
شوشتر باید ادامه زندگی دهد
شهرک شوشترنو، یادگاری کامران طباطبایی دیبا در شوشتر
سخنرانی «فریار جواهریان» در رابطه با دیروز و امروز شهرک شوشترنو
شوشتر نو؛ آن چه میخواست باشد و آن چه شد
دو پیشنهاد برای احیای دوباره شهرک شوشتر نو
خرابیها و تغییرات در شوشتر نو تا امروز
کامران دیبا و شوشتر نو «جایزه آقاخان»
تصاویری از دیگر پروژه ها
پناهگاه تابستانی محمود آباد
مرکز ا تی آی
دانشگاه شهید چمران
استخرهای شنا
زندگینامه و معماری
کامران طباطبایی دیبا از معماران صاحب سبک در معماری مدرن و معاصر ایران است که همه ی علاقه مندان به هنر، در این سرزمین ، با سازه های معروف او ( موزه هنر های معاصر تهران ، فرهنگسراو پارک نیاوران ، فرهنگسراو پارک شفق و...) آشنا هستند .دیبا پسرعموی ملکه ی سابق ایران ( فرح دیبا ) نیز هست
دیبا در ایران صرفا در بخش دولتی فعالیت می کرد.وی به سنت های بومی و هم چنین نیاز های جامعه شهری مدرن و اثر متقابل انسان علاقه مند بود. موضوع مطلب : |
||
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
|
||