سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ

دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل
لوگو
دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 26
  • بازدید دیروز: 43
  • کل بازدیدها: 314502



فایل و پروژه دانشجویی
دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:42 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

تحقیق بررسی هادیهای برق (رساناها) در 16 صفحه ورد قابل یورایش


هادیهای خطوط توزیع و انتقال:

 

بهترین فلزات از نظر هدایت الکتریکی نقره و طلای سفید می باشد که به علت گرانی و کمیابی نمی توان از آن استفاده نمود. بنابراین فلزاتی که بعنوان هادیهای شبکه بکار می روند عبارتند از : مس ‚ آلومینیوم وفولاد که ممکن است به تنهایی یا بصورت ترکیبی از دو یا چند فلز بکار روند

 

مانند: مس ‚ فولاد و آلومینیوم/ فولاد.

 

مس: COPPER

 

از معمولترین هادیهای خطوط است که قابلیت هدایت بسیار خوبی دارد و از نظر هدایت الکتریکی بعد از نقره به حساب می آید و هر چقدر ناخالصی آن بیشتر باشد قابلیت هدایت آن کمتر است و چون در طبیعت به وفور یافت می شود ارزان تر از نقره است. استقامت مکانیکی آن خوب و عوامل جوی بر آن تاثیر زیاد ی ندارد.

 

آلومینیوم:

 

آلومینیوم بیشتر در خطوط انتقال بخصوص با ولتاژ قوی بکار می رود. دارای 5/99درصد آلومینیوم و 5/. درصد فلزات دیگر می باشد. ضریب هدایت آلومینیوم از مس کمتر ولی قیمت آن ارزانتر و وزنش سبکتر است. استحکام مکانیکی آن از مس کمتر و تاثیر عوامل جوی و رطوبت بر آن به مراتب بیشتر از مس است و در هوای مرطوب زود اکسیده         می شود.

 

الملک:

 

این فلز در آلمان به الداری معروف است آلیاژی از 3/98درصد آلومینیوم و بقیه آن منیزیم و سیلیسیوم می باشد. قابلیت هدایت آن 10درصد از آلومینیوم خالص کمتر ولی مقاومت مکانیکی آن خیلی زیادتر می باشد.

 

آلومینیوم ـ فولاد:

 

منظور هادی می باشد که در وسط یک مغز فولادی و اطراف آن رشته های آلومینیومی قرار دارند. مغز فولادی برای استحکام مکانیکی ورشته های آلومینیومی برای هدایت الکتریسیته می باشد.

 

مقاومت مخصوص این هادی دو برابر مس و مقاومت مکانیکی آن 80 درصد مس سخت است. ضمنا برای جلوگیری از زنگ زدگی و همچنین خوردگی بین سیمها فولادی و آلومینیومی از فولاد گالوانیزه استفاده می کنند.

 

 

دانلود تحقیق بررسی هادیهای برق (رساناها)




موضوع مطلب :


سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:42 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

تحقیق بررسی آناتومی استخوان در 42 صفحه ود قابل ویرایش


آناتومی و فیزیولوژی بافت‌های پیوندی خاص

 

استخوان

 

استخوان‌ها، بخش ضروری سیستم جنبنده را تشکیل می‌دهند و به عنوان دسته‌های اهرم طی حرکت و مقاومت نیروی جاذبه عمل می‌کنند. در ضمن استخوان‌ها بافت‌های هم جوار و اندام‌های بدن را محافظت و نگهداری می‌کنند. علاوه بر عملکردهای مکانیکی، آن‌ها عملکرد مهم شیمیایی را هم بر عهده دارند که آن تهیه منبع تعادل معدنی است.

 

استخوان‌ها شامل چندین ناحیه مجزای عملکردی می‌باشند. در سطوح مفصلی دارای غضروف مفصلی است. پوشش کامل استخوان دارای ساختمان شامه‌ای یا پیرااستخوان است. پوشش ناحیه محصور غضروف (کپسول) مفصل‌ها و همچنین پوشش نیام‌های تاندون، غشاهای مفصلی هستند که غضروف مفصلی را هنگامی که به عنوان دیواره حفاظتی عمل می‌کند، تغذیه و نرم می‌کنند. استخوان متصل به هم، تیغک مانند و مشبک در زیر فیزیس درون یک استخوان برون لایه‌ای، فشرده و دگر بافتی قرار دارد که حفره مغز استخوان را در ناحیه استخوان‌دار محصور کرده است.

 

سلول‌های استخوانی

 

سه نوع اصلی سلول در استخوان‌ها وجود دارد: استخوان‌زاها، کیست‌های استخوانی، و استخوان شکن‌ها. استخوان‌زاها به طور کلی سلول‌های گرد و درشتی هستند که به همراه مقدار بسیاری آندوپلاسم می‌باشند. آنها مسئول بافت زایشی استخوانی ترکیب شده (استخوان مانند) هستند. این سلول‌ها بر روی سطح نواحی استخوان‌سازی بافت می‌شوند و به عنوان مجموعه کانال‌های هاورس شناخته شده‌اند که درون استخوان یکپارچه بافت زایشی رگ‌های خونی را احاطه کرده‌اند. استخوان زاها در پوشش معدنی به استخوان‌های سخت بافت یا کیست استخوانی تبدیل می‌شوند. استخوان‌های سخت بافت با پوشش مواد معدنی از بین نمی‌روند در عوض از طریق فرایندهای طولانی با دیگر سلول‌های پوشش دار معدنی و سلول‌های غیر پوشش‌دار ارتباط برقرار می‌کنند. سلول‌های چند هسته‌ای بزرگ با لبه‌های چین‌خورده‌ای که بر روی سطح بافت زایشی معدنی شده قرار دارند، استخوان‌ شکن‌ها می‌باشند. استخوان شکن‌ها سنسورهای مکانیکی در بافت زایشی استخوانی هستند. این سلول‌های عظیم‌الجثه (20 تا 100  قطر) مستقیماً مسئول از بین بردن مواد معدنی و بافت زایشی (جذب مجدد استخوانی) هستند. استخوان شکن‌ها از طریق ترشح اسیدها و سپس آنزیم‌ها (اسید فسفات، کلاژن‌ها، کاتپسین‌ها، پروتئازهای خنثی) مواد معدنی را در خود حل می‌کند و موجب کاهش بافت زایشی می‌شود. در استخوان سالم، فعالیت‌های استخوان شکن و استخوان‌زاها در هم ادغام می‌شود (از طریق پروتئینی که از استخوان آزاد می‌شود): در نتیجه با جذب مجدد تشکیل استخوان‌های جدید صورت می‌گیرد. (30) لیگاند استخوان پروتگرین (51) نیز عامل حلالی است که به عنوان کنشگر گیرنده فاکتور هسته‌ای KB لیگاند، فاکتور متمایز استخوان شکن و فاکتور فعالیت تومور مردگی بافت که موجب سیتوکین می‌شود، شناخته شده است و از طریق استخوان‌زاها تولید می‌شود. لیگاند استخوان پروتوگرین موجب تشکیل استخوان شکن از سلول‌های قبلی می‌شود و بوسیله ادغام با یک گیرنده حلال (استخوان پروتگرین) بر روی سطح استخوان شکن، استخوان شکن‌های رشد یافته را فعال می‌سازد. لیگاند استخوان پروتگرین با نوع پوک آن، موجب گسترش پوکی استخوان می‌شود این بیماری نمایانگر افزایش غلظت استخوان در ارتباط با شکل‌دهی مجدد استخوان میانی استخوان شکن است. برخلاف انواع اشکال پوکی استخوان که می‌تواند با افزایش فاکتورهای رشد یا سلول‌های مغز استخوان نجات یابند، لیگاند استخوان پروتگرین فقط می‌تواند از طریق افزایش لیگاند استخوان پروتگرین نجات یابند و این بدان معناست که این عامل برای تشکیل استخوان شکن ضروری است. (51 و 52)

دانلود تحقیق بررسی آناتومی استخوان




موضوع مطلب :


سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:42 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

پروژه بررسی آنتن ، از تاریخچه تا تکنولوژی در 45 صفحه ی ورد وقابل ویرایش


فهرست مطالب :

 

 

 

اختراع آنتن

 

آنتن هاى هوشمند

 

معرفی تکنولوژی آنتن‌های هوشمند در شبکه‌های بدون سیم (استفادة بهینه از باند فرکانسی )

 

آنتن فضایی ناسا

 

آنتن RFID

 

آیا تشعشعات ساطع شده از آنتن های BTS    تلفن همراه مضرر است ؟  

 

آزمایشگاه آنتن ( اولین آزمایشگاه آنتن در ایران )

 

منابع

 

 

 

 

اختراع آنتن

 

دید کلی:

 

آنتـــــن وسیله‌ای است ، که در رادیو و تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد ، کار آنتن گیرنده گرفتن امواجی است، که از دستگاه فرستنده منتشر گشته و بعد از پیمودن راه درازی ضعیف شده است. آنتن این فیزیک امواج ضعیف را می‌گیرد و به آمپلی‌فایر دستگاه می سپارد، تا دوباره قوی شوند، و به صورت صدا و تصویر در آیند.

 


 

تاریخچه:

 

دوازده دســــــامبر سال 1901 میلادی بود که "مارکنی" در یک اتاق اجاره‌ای دستگاه فرستنده‌ای کار گذاشته بود، که از ساعت 15 تا 18 هر روز علایم رادیویی می‌فرستاد. این پیام فقط "اس" بود، که به دنبال هم از دستگاه فرستنده به صورت امواج الکترومغناطیسی صادر می‌شد. وی تواسته بود، این فیزیک امواج را از روی دریای مانش عبور دهد و این کار او با موفقیت همراه بود.

 

 

نحوه اختراع اولین آنتن:

 


مارکنی وقتی می‌خواست علایم رادیویی را از فراز اقیانوس اطلس بگذراند با ناکامی روبه رو شد. زیرا دستگاه گیرنده او این علایم را دریافت نکرد. وی در این موقع فقط بیست و پنج سال داشت. وقتی در حضور تماشاگران زیادی آزمایش خود را بی نتیجه دید، بدون اینکه خودش را ببازد، یک بادبادک درست کرد. یک سیم نازک به آن متصل ساخت و بادبادک را به هوا فرستاد، در حالی که انتهای پایینی این سیم به دستگاه گیرنده وصل بود.

 

وقتی ارتفاع بادبادک از زمین تقریبا به پنجاه متر رسید ، ناگهان گیرنده به صدا در آمد و علامتهای "اس" پشت سر هم از آن شنیده شد. مارکنی فریادی از خوشحالی برکشید. او به وسیله اولین آنتنی که ساخته بود، موفق شد. پیامهای رادیویی را بعد از طی مسافت سه هزار و پانصد کیلومتر اخذ کند. زیرا بین گیرنده و فرستنده ، اقیانوس اطلس قرار داشت. امروزه نیز گیرنده رادیویی یا تلویزیونی وقتی می‌تواند نتیجه مطلوب بدهد که آنتن مناسب داشته باشد.

 

 

دانلود پروژه بررسی آنتن ، از تاریخچه تا تکنولوژی




موضوع مطلب :


سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:42 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

تحقیق بررسی بافت استخوانی در 17 صفحه ورد قابل ویرایش


بافت استخوانی (Bone tissue)

 

استخوان یا بافت استخوانی که اسکلت موجودات مهره‌دار را تشکیل می‌دهد، از سایر بافتهای نگهدارنده کاملاً متمایز است.

 

بافت استخوانی سخت است و مانند سایر بافتهای پشتیبان از سلول‌ها، رشته‌های کلاژن، ماده بنیادی، پوشش خارجی و پوشش داخلی تشکیل شده است.

 

تجزیه استخوان نشان می دهد که 62% آن مواد معدنی و 38% مواد آلی است. 85% از مواد معدنی فسفات کلسیم، 10% آن کربنات کلسیم و 5% بقیه سایر املاح است.

 

اگر بافت استخوانی در اسید قرار گیرد، مواد معدنی آن حل شده و سختی خود را از دست داده، نرم می‌شود و کاملاً قابل بریدن می‌شود، این عمل را دکلسیفیکیشن (Decalcification) گویند که شرح کامل آن در بخش هیستوتکنیک آمده است. عکس این عمل در تشکیل و رشد استخوان اتفاق می‌افتد.

 

عناصر بافت استخوانی

 

I- سلولهای استخوانی (Bone cells)

 

استخوان‌ها در نگهداری و محافظت اندامهای نرم، ذخیره مواد معدنی، تولدی سلولهای خونی نقش دارند وتوسط عضلات اسکلتی جابجا می‌گردند.

 

سلول‌های مزانشیمی که سازنده سلول‌های استخوان‌ساز (Osteoprogenitor cells) می‌باشند به دو گروه تقسیم می گردند. یکی سلولهای دوکی یا کشیده که دارای زوائد سیتوپلاسمی است و به نام سلولهای استخوانی غیرفعال (Inactive osteoblast). دیگری سلولهای مکعبی یا استوانه‌ای شکل با هسته‌های قاعده‌ای که نسبت به تیغه‌های استخوانی عمود است و متریکس در بافت استخوانی توسط آنها ترشح می‌گردد، که به نام سلول‌های استخوانی فعال (Active osteoblast) خوانده می‌شوند. این سلول‌ها، سیتوپلاسمی بازوفیلی داشته و به سلولهای بالغ استخوانی یا استئوسیت (Osteocyte) تبدیل می‌گردند. سلولهای اخیر ستاره‌ای شکل با هسته پهن، تیره و زوائد سیتوپلاسمی بلند فراوانی می‌باشند. این سلولها در حفراتی به نام لاکونا (Lacunae) قرار دارند. (شکلهای 35 و 36) در اطراف این حفرات، مجاری باریکی به نام کانالیکول (Canaliculi) موجود است که زوائد سیتوپلاسمی سلولها در این لوله‌های کوچک یا کانالیکول‌ها وارد می‌شود. زوائد سیتوپلاسمی این سلولها توسط اتصال بارونه به یکدیگر متصل می‌شوند و از این راه یون‌ها و سایر مولکولهای کوچک براحتی از یک سلول به سلول دیگر انتقال می یابند. این ارتباط گاه تا 20 ردیف از سلولهای استخوانی را در دنبال هم امکان‌پذیر می‌کند

دانلود تحقیق بررسی بافت استخوانی




موضوع مطلب :


سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:42 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

تحقیق بررسی دندان در 20 صفحه ورد قابل ویرایش


آشنایی با دندان

 

دهان اولین قسمت دستگاه گوارش که از لب شروع می شود و به حلق منتهی می شود دو فک در دهان وجود دارد فک بالا ثابت است ولی فک پایین حرکت می کند و باعث باز و بسته شدن دهان می شود در هر فک حفره هایی وجود دارد که ریشه های دندان در آن قرار می گیرد در این حفره ها دندان ها به وسیله الیافی به استخوان فک متصل می شود .

 

روی آرواره ها و دور دندان را لثه می پوشاند به آرواره لثه و الیاف نگهدارنده دور دندان بافت نگهدارنده دندان می گویند .

 

دهان انسان در اعمال زیادی همچون چشیدن ، گاز گرفتن ، جویدن ، خندیدن و ... شرکت می کند اولین قدم در راه گوارش غذا ، خرد کردن و جویدن مواد غذایی است که توسط دندانها صورت می گیرد هر کدام از دندانها با شکل خاص خود عمل جویدن را انجام می دهند دندانهای پیش برای بریدن ، دندانهای نیش برای پاره کردن و دندانهای آسیا برای خرد و نرم کردن لقمه غذا شکل گرفته اند .

 

دوره دندانی

 

هر انسان دو سری دندان دارد ( دندانهای شیری و دندانهای دایمی ) و سه دوره دندانی ( شیری ، مخلوط و دایمی ) دارد .

 

از سن 6 ماهگی که در دهان نوزاد اولین دندان شیری رویش می یابد تا سن 6 سالگی که اولین دندان دایمی در دهان می روید دوره دندانی شیری می گویند در این دوران فقط دندان شیری در دهان وجود دارد از 6 تا 12 سالگی دندانهای شیری جای خود را به دندانهای دایمی می دهند این زمان را دوره دندانی مخلوط می گویند در سن 12 سالگی که هیچ دندان شیری در دهان وجود ندارد و فقط دندانهای دایمی وجود دارد تا آخر عمر دوره دندانی دایمی گفته می شود .

 

دندانهای شیری

 

دندانهای شیری معمولا ً از سن 6 ماهگی شروع به رویش می کنند و تا 5/2 سالگی تکمیل می شوند البته زودتر در آمدن و یا تأخیر در رویش به مدت چند ماه طبیعی است ولی اگر از 9 ماه بیشتر شود باید به دندانپزشک مراجعه کرد تعداد دندانهای شیری 20 عدد است یعنی یک کودک در هر فک 10 دندان دارد و این ده دندان به صورت چپ و راست به صورت قرینه وجود دارد اسم این پنج دندان از خط وسط به طرف عقب عبارتند از : دندان پیش میانی که بطور قرار دادی با حرف A  نشان داده می شود دندان پیش طرفی و یا B  دندان نیش یا C  دندان آسیا اول یا D  دندان آسیای دوم یا E 

 

تعداد و انواع دندانها در فک بالا و پایین مساوی است در هر فک نیز تعداد دندانهای نیمه راست و چپ مشابه است .

 

نیمه چپ فک بالا    نیمه چپ فک پایین

 

نیمه راست فک بالا   نیمه راست فک پایین

 


دانلود تحقیق بررسی دندان




موضوع مطلب :


سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:42 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

پایان نامه بررسی کارکرد نیروگاه بخار شهید بهشتی در 73 صفحه ورد قابل ویرایش


مقدمه

 

نیروگاه شهید بهشتی لوشان که در کیلومتر 90 جاده رشت به تهران قرار دارد ، این نیروگاه تشکیل شده از چهار واحد که دو واحد آن بخار و دو واحد آن گازی می باشد . تولیدی واحد بخار هر کدام mw120 و در مجموع  mw 240 می باشد و تولیدی واحد گازی هر کدام mw 60 که در مجموع mw 120 می باشد. حال توضیحاتی مختصر و مفید راجع به واحد های بخار می پردازیم .

 

واحد بخار در مجموع تشکیل شده از بویلر ، توربین و الکتریک یا ژنراتور که از ابتدا شرحی در رابطه با بویلر و بعد توربین و بعد ژنراتور می پردازیم.

 


 


 

 

 

فصل اول

 

بویلر

 

1-وظیفه دیگ بخار

 

همانطور که در توضیح داده شد در ابتدا وظیفه دیگهای بخار تولید بخار جهت به حرکت درآوردن موتورهای بخار نظیر موتور وات برای انواع کارهای صنعتی بوده است که می توان موتورهای بخار قطارها یا پمپ ها را مثال زد. ولی پس از کشف موتورهای دیزل و همچنین موتورهای الکتریکی موتورهای بخار مورد استفاده ای نداشته و لذا نیروگاهها بکار می روند. بنابراین در عصرل حاضر دیگهای بخار با استفاده از سوخت های فسیلی و یا اتمی وظیفه تامین بخار را برای نیروگاههای برق عهده دارد هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-اساس کار دیگهای بخار :

 

در ابتدا آب تغذیه ای وارد مخزن استوانه ای شکل به نام درام شده و پس از طی لوله های پائین آورنده وارد لوله های دیواره ای می شود . در این محوطه درجه حرارت آب دائماً اضافه شده تا حدی که به نقطه جوش می رسد و سپس مقداری بخار در لوله های ایجاد می گردد. در نهایت مخلوط آب و بخار وارد همان مخزن استوانه ای شده و توسط تجهیزات مخصوصی در این مخزن بخار ها جدا شده و آبها مجدداً مسیر فوق الذکر را ادامه می دهد . بخارها پس از خروج از این مخزن وارد لوله ها معمولاً در معرض حرارت ناشی از دود بویلر قرار دارند. بنابراین به درجه حرارت بخار داخل آنها افزوده می شود و در نهایت به صورت بخار خشک این لوله ها را ترک نموده و به طرف توربین هدایت می گردند.

دانلود پایان نامه بررسی کارکرد نیروگاه بخار شهید بهشتی




موضوع مطلب :


سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:41 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

مقاله بررسی الکترون در 7 صفحه ی ورد و قابل ویرایش


در اوایل قرن نوزدهم میلادی شیمیدان انگلیسی هامفری دیدیبه بررسی الکترووولیز شیمیایی یعنی تجزیه مواد در اثر جریان الکتریکی پرداخت .نتیجه این بررسیها دیوی را به این نظریه رهنمون کرد که عناصر یک ترکیب شیمیایی به وسیله پیوندهایی که طبیعت الکتریکی دارند به هم پیوسته اند .رابطه کمی میان مقدار الکتریسیته مصرف شده در یک الکترولیز و اثر شیمیایی الکترولیز در سالهای 1833و1832توسط مایکل فاراده دست پرورده و جانشین دیوی تعیین شد جورج جانستون استونی در سال 1874ضمن تفسیر کارهای فاراده به این نتیجه رسید که واحدهایی از بار المتریکی به اتمها وابسته اند و در 1891پیشنهاد کرد که این واحدها (از واژه ی یونانی به معنی "کهربا"به خاطر اثری که به هنگام مالش در آن پدید می آید)نامیده شوند.

 

بخش اعظم اطلاعات موجد درباره الکترونها از مطالعه اشعه کاتدی نتیجه شده است .اگر بین دو الکترود در یک محفظه شیشه ای مسدود که تا حد ممکن از هوا تخایه شده است یک ولتاژ قوی برقرار شود از الکترود منفی (کاتد)اشعه ای صادر میشود .این اشعه دارای بار منفی است در امتداد خهط مسقیم سیر می کند و در محل برخورد با دیواره شیشه ای مقابل کاتد موجب تلا لو می شود .

دانلود مقاله بررسی الکترون




موضوع مطلب :


سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:41 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

پروژه بررسی میدان الکتریکی برق در 65 صفحه ورد قابل ویرایش


 

فهرست :

مقدمه

 

فصل اول :

 

( 1 ـ 1 )  تعریف دی الکتریک

 

( 1 ـ 2 ) الکترو استاتیک

 

فصل دوم :

 

( 2 ـ 1 ) پلاریزاسیون دی الکتریکها

 

( 2 ـ 2 ) قابلیت پلاریزاسیون اتمی

 

( 2 ـ 3 ) جامدات یونی

 

( 2 ـ 4 ) قابلیت قطبی شدن وابسته به فرکانس

 

( 2 ـ 5 ) ثابتهای اپتیکی فلزات

 

فصل سوم :

 

( 3 ـ 1 ) گذردهی فضای آزاد

 

( 3 ـ 2 ) گذردهی مختلط

 

( 3 ـ 3 ) اندازه گیری گذردهی

 

( 1 ـ 3 ـ 3 ) گذردهی نسبی dc

 

( 2 ـ 3 ـ 3 ) اندازه گیری با استفاده از پل

 

( 3 ـ 3 ـ 3 ) سلولهای اندازه گیری

 

( 4 ـ 3 ـ 3  ) روشهای مدار تشدید

 

( 5 ـ 3 ـ 3 ) اندازه گیریهای خط انتقال

 

( 6 ـ 3 ـ 3 ـ ) اندازه گیریهای میکرو موج

 

فصل چهارم :

 

( 4 ـ 1 ) قطبش پذیری

 

( 1 ـ 4 ـ 1 ) قطبش پذیری نوری

 

( 2 ـ 4 ـ 1 ) قطبش پذیری مولکولی

 

( 3 ـ 4 ـ 1 ) قطبش پذیری بین لایه ای

 

( 4 ـ 2 ) دسته بندی دی الکتریکها

 

( 4 ـ 3 ) مشکلات نظریه دی الکتریکها

 

فصل پنجم :

 

( 5 ـ 1 ) شکست دی الکتریکی

 

( 5 ـ 2 ) الکترونها در عایقها

 

( 5 ـ 3 ) سازو کار شکست

 

( 5 ـ 4 ) انواع سازو کارهای اساسی شکست در جامدات دی الکتریک

 

( 1 ـ 5 ـ 4 ) شکست ذاتی

 

( 2 ـ 5 ـ 4 ) شکست حرارتی

 

(3 ـ 5 ـ 4 ) شکست تخلیه ای

 

( 5 ـ 5 ) شکست در مایعهای دی الکتریک

 

( 5 ـ 6 ) قدرت دی الکتریکی

 

( 1 ـ 5 ـ 6 ) عوامل مؤثر بر قدرت دی الکتریکی برای بلور خالص

 

فصل ششم :

 

( 6 ـ 1 ) پیرو الکتریسیته

 

( 6 ـ 2 ) پیزو الکتریسیته

 

( 6 ـ 3 ) فرو الکتریکها

 

( 1 ـ 6 ـ 3 ) طبقه بندی فرو الکتریکها

 


 


 



 

 

 

 

 

نحوه قرار گرفتن آی سی ها :

 

در این مدار از آی سی 555 که آی سی تایمر است استفاده شده است . که نحوه استفاده از آن به این صورت است که پایه یک ان را به زمین وصل می کنیم . پایه دو آن را به سوئیچ متصل می کنیم و همچنین به وسله یک مقاومت 10 کیلو اهمی به منبع Vcc   وصل می کنیم . و به وسیله یک خازن 10 نانو فاراد به زمین متصل می شود .

 

پایه سوم آن را به وسیله یک مقاومت 10 کیلو اهمی به تقویت کننده ترازیستوری وصل می کنیم . پایه چهارم و پنجم آن به جایی وصل نمی باشند و آزاد هستند . پایه ششم و هفتم را به هم وصل می کنیم و پایه ششم به وسیله یک پتانسیو متر و یک مقاومت یک اهمی به منبع Vcc وصل می گردد و همچنین به وسیله یک خازن 10 نانو فاراد به زمین وصل می شود .

 

و پایه هفتم نیز به وسیله یک خازن 22 میلی فاراد به زمین وصل می شود . پایه هشتم نیز به Vcc متصل می شود . آی سی دوم نیز به همین صورت بسته می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تقویت کننده ترانزیستوری :

 

پایه شماره سه آی سی ها به وسیله یک مقاومت 10 کیلو اهمی به یک تقویت کننده ترانزیستوری متصل می شوند که این تقویت کننده از دو ترانزیستور متوالی تشکیل شده است که امیتر ترانزیستور اولی به بیس ترانزیستوردومی وصل است نام این تقویت کننده مداردارلینکتون است در این تقویت کننده مقاومتac دیده شده از بین Q2 برابر R2=    2RL می باشد .

 

بیس Q2 مانند یک بار برای Q1  می باشد . بنابراین مقاومت ورودی دیده شده از ببین Q1 و B1 برابر بار کلی بر روی Q2 می باشد

 

مدار دارلینکتون یک مقاومت بار کوچک را به یک مقاومت بار بزرگ در ورودی تبدیل می کند .

 

نحوه اتصال رله :

 

کلکتور ترانزیتسور دوم به یک رله و یک دیود وصل می شود و از طرف دیگر دیود به Vcc متصل می شود . دو تا از پایه های رله به Vcc وصل است و یکی به زمین و یکی دیگر به کلکتور ترانزیستور و پایه خروجی به موتور وصل می شود .

 

از هر کدام رله ها یک خروجی گرفته می شود و هر کدام به یک سر موتور وصل      می شدند . این رله ها سرهای موتور را به زمین یا Vcc وصل می کنند تا موتور در دو جهت بچرخد طوری که وقتی یک سر موتور Vccشد سر دیگر زمین می شود . 

 

قطعات استفاده شده در این مدار :

 

2 عدد آی سی 555

 

4 عدد مقاومت 1 کیلو اهمی

 

4 عدد مقاومت 10 کیلو اهمی

 

4 عدد خازن 10 نانو فاراد

 

2 عدد خازن 22 میلی فاراد

 

4 عدد ترانزیستور c943 

 

2 عدد دیود

 

2 عدد پتانسیو متر 1 میلی

 

2 عدد رله

 

2 عدد سوئیچ

 

 

 

نحوه قرار گرفتن آی سی ها :

در این مدار از آی سی 555 که آی سی تایمر است استفاده شده است . که نحوه استفاده از آن به این صورت است که پایه یک ان را به زمین وصل می کنیم . پایه دو آن را به سوئیچ متصل می کنیم و همچنین به وسله یک مقاومت 10 کیلو اهمی به منبعVccوصل می کنیم . و به وسیله یک خازن 10 نانو فاراد به زمین متصل می شود .

پایه سوم آن را به وسیله یک مقاومت 10 کیلو اهمی به تقویت کننده ترازیستوری وصل می کنیم . پایه چهارم و پنجم آن به جایی وصل نمی باشند و آزاد هستند . پایه ششم و هفتم را به هم وصل می کنیم و پایه ششم به وسیله یک پتانسیو متر و یک مقاومت یک اهمی به منبعVccوصل می گردد و همچنین به وسیله یک خازن 10 نانو فاراد به زمین وصل می شود .

و پایه هفتم نیز به وسیله یک خازن 22 میلی فاراد به زمین وصل می شود . پایه هشتم نیز بهVccمتصل می شود . آی سی دوم نیز به همین صورت بسته می شود .

 

 

 

 

 

تقویت کننده ترانزیستوری :

پایه شماره سه آی سی ها به وسیله یک مقاومت 10 کیلو اهمی به یک تقویت کننده ترانزیستوری متصل می شوند که این تقویت کننده از دو ترانزیستور متوالی تشکیل شده است که امیتر ترانزیستور اولی به بیس ترانزیستوردومی وصل است نام این تقویت کننده مداردارلینکتون است در این تقویت کننده مقاومتacدیده شده از بینQ2برابرR2=    2RLمی باشد .

بیسQ2مانند یک بار برایQ1 می باشد . بنابراین مقاومت ورودی دیده شده از ببینQ1وB1برابر بار کلی بر رویQ2می باشد

مدار دارلینکتون یک مقاومت بار کوچک را به یک مقاومت بار بزرگ در ورودی تبدیل می کند .

نحوه اتصال رله :

کلکتور ترانزیتسور دوم به یک رله و یک دیود وصل می شود و از طرف دیگر دیود بهVccمتصل می شود . دو تا از پایه های رله بهVccوصل است و یکی به زمین و یکی دیگر به کلکتور ترانزیستور و پایه خروجی به موتور وصل می شود .

از هر کدام رله ها یک خروجی گرفته می شود و هر کدام به یک سر موتور وصل      می شدند . این رله ها سرهای موتور را به زمین یاVccوصل می کنند تا موتور در دو جهت بچرخد طوری که وقتی یک سر موتورVccشد سر دیگر زمین می شود . 

قطعات استفاده شده در این مدار :

2 عدد آی سی 555

4 عدد مقاومت 1 کیلو اهمی

4 عدد مقاومت 10 کیلو اهمی

4 عدد خازن 10 نانو فاراد

2 عدد خازن 22 میلی فاراد

4 عدد ترانزیستورc943 

2 عدد دیود

2 عدد پتانسیو متر 1 میلی

2 عدد رله

2 عدد سوئیچ

 

دانلود پروژه بررسی میدان الکتریکی برق




موضوع مطلب :


سه شنبه 95 فروردین 31 :: 11:32 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

تحقیق بررسی انواع موتورهای برق در 42 صفحه ورد قابل ویرایش



 

انواع موتورهای متناوب :

 

 چون مقدار زیادی از قدرت الکتریکی تولید شده بصورت متناوب میباشد ، بیشتر موتورها طوری طرح شده اند که با جریان متناوب کار کنند . این موتورها در بیشتر موارد میتوانند دو برابر موتورهای جریان مستقیم کارکنن و زحمت آنها در موقع کارکردن کمتر است ، چون در موتورهای جریان مستقیم همیشه اشکالاتی در کموتاسیون آنها ایجاد میشود که مستلزم عوض کردن ذغالها یا زغال گیرها و یا تراشیدن کلکتور است . بعضی موتورهای جریان متناوب با موتورهای جریان مستقیم کاملا فرق دارند ، بطوریکه حتی در آنها از رینگ های لغزنده هم استفاده نمیشود و برای مدت طولانی بدون ایجاد درد سر کار میکنند .

 

موتورهای جریان متناوب ، عملا برای کارهایی که احتیاج به سرعت ثابت دارند ، مناسب هستند . چون سرعت آنها به فرکانس جریان متناوب اعمال شده به سر های موتور ، بستگی دارد . اما بعضی از آنها طوری طرح شده اند که در حدود معین ، دارای سرعت متغیر باشد .

 

موتورهای جریان متناوب میتوانند طوری طرح شوند که با منبع جریان متناوب یک فاز یا چند فاز کار کنند . ولی چه موتور یک فاز باشد و یا چند فاز ، روی اصول یکسانی کار میکنند ، اصول مزبور عبارتست از این که جریان متناوب اعمال شده به موتور یک میدان مغناطیسی گردانی تولید میکند و این میدان باعث میشود که روتور بگردد .

 

 موتورهای جریان متناوب عموما به دو نوع تقسیم بندی می شوند :

 

1-موتورهای سنگرون

 

2- موتورهای القایی .

 

موتور سنکرون در واقع یک آلترناتور است که بعنوان موتور کار میکند و در آن جریان متناوب به استاتور و جریان مستقیم به روتور اعمال میشود موتورهایی القایی شبیه به موتورهای سنگرون هستند با این تفاوت که در آنها روتور به و منبع قدرت وصل می  شود .

 

از دو نوع موتورهای جریان متناوب ذکر شده ، موتورهای القائی به مراتب خیلی بیشتر از موتورهای سنکرون مورد استفاده قرار میگیرند . 

 


 

میدان گردان :

 

همانطور که گفته شد میدان گردانی که از اعمال جریان متناوب به موتور ، تولید میگردد باعث گردش روتور میشود . اما قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه یک میدان گردان باعث حرکت روتور میشود ، باید اول درک کنید که چگونه یک میدان گردان باعث حرکت روتور میشود ، باید اول درک کنید که چگونه میتوان میدان مغناطیسی  گردان تولید کرد . دیاگرام زیر، یک استارتور سه فازه را نشان میدهد که جریان متناوب سه فاز آن اعمال شده است ، همانطور که نشان داده است ، سهم پیچها بصورت دلتا به یکدیگر اتصال دارند و کلاف هر یک از سیم پیچها بصورت دلتا به یکدیگر اتصال دارند و دو کلاف هر یک از سیم پیچها در یک جهت سیم پیچی شده است .

 

در هر لحظه ، میدان مغناطیسی تولید شده بوسیله هر یک از سیم پیچها بستگی دارد به جریانی که از آن میگذرد . اگر جریان صفر باشد ،میدان مغناطیسی هم صفر خواهد بود اگر جریان ماکزیمم باشد ، میدان مغناطیسی هم ماکزیمم خواهدبود و چون جریان فازها 120 درجه با هم اختلاف فاز دارند ، میدان های مغناطیسی تولید شده هم 120 درجه با هم اختلاف فاز خواهند داشت . حال سه میدان مغناطیسی مزبور که در هر لحظه وجود دارند ، با هم ترکیب میشوند و یک میدان منتجه تولید میکنند که روی روتور عمل میکند . در آینده خواهید دید که هر لحظه میدان های مغناطیسی ترکیب میشوند ، میدان مغناطیسی منتجه پیوسته در حال حرکت است و بعد از هر سیکل کامل جریان متناوب ، میدان مغناطیسی مزبور هم با اندازه 360 درجه یا یک دور دوران میکنند.

دانلود تحقیق بررسی انواع موتورهای برق




موضوع مطلب :


تحقیق بررسی کاربرد الکترونیک قدرت ، مدارهای برشگر چرخان در 24 صفحه ورد قابل ویرایش


کاربرد الکترونیک قدرت

 

از سالها پیش ، نیاز به کنترل قدرت الکتریکی در سیستم های محرک موتورهای الکتریکی و کنترل کننده های صنعتی احساس می شد . این نیاز ، در ابتدا منجر به ظهور سیستم وارد - لئونارد شد که از آن می توان ولتاژ dc متغیری برای کنترل محرکهای موتورهای dc به دست آورد . الکترونیک قدرت ، انقلابی در مفهوم کنترل قدرت ، برای تبدیل قدرت و کنترل محرکهای موتورهای الکتریکی ، به وجود آورده است .

 

الکترونیک قدرت تلفیقی از الکترونیک ، قدرت و کنترل است . در کنترل ، مشخصات حالت پایدار و دینامیک سیستم های حلقه بسته بررسی می شود . در قدرت ، تجهیزات ساکن و گردان قدرت جهت تولید ، انتقال و توزیع قدرت الکتریکی مورد مطالعه قرار می گیرد . الکترونیک درباره قطعات حالت جامد و مدارهای پردازش سیگنال ، جهت دستیابی به اهداف کنترل مورد نظر تحقیق و بررسی می کند . می توان الکترونیک قدرت را چنین تعریف کرد : کاربرد الکترونیک حالت جامد برای کنترل و تبدیل قدرت الکتریکی .ارتباط متقابل الکترونیک قدرت با الکترونیک ، قدرت و کنترل در شکل نشان داده شده است .

 


 


 

الکترونیک قدرت مبتنی بر قطع و وصل افزارهای نیمه هادی قدرت .با توسعه تکنولوژی نیمه هادی قدرت ، توانایی در کنترل قدرت و سرعت و وصل افزارهای قدرت به طور چشمگیری بهبود یافته است . پیشرفت تکنولوژی میکروپرسسور / میکروکامپیوتر تاثیر زیادی روی کنترل و ابداع روشهای کنترل برای قطعات نیمه هادی قدرت داشته است . تجهیزات الکترونیک قدرت مدرن از (1) نیمه هادیهای قدرت استفاده می کند  که می توان آنها را مانند ماهیچه در نظر گرفت ، و (2) از میکروالکترونیک بهره می جوید که دارای قدرت و هوش مغز است .

 

الکترونیک قدرت ، جایگاه مهمی در تکنولوژی مدرن به خود اختصاص داده است و امروزه از ان در محصولات صنعتی با قدرت بالا مانند کنترل کننده های حرارت ،نور ، موتورها ، منابع تغذیه قدرت ، سیستم های محرک وسایل نقلیه و سیستم های ولتاژ بالا (فشار قوی) با جریان مستقیم استفاده می کنند . مشکل بتوان حد مرزی برای کاربرد الکترونیک قدرت تعین کرد ، بویژه باروند موجود در توسعه افزارهای قدرت و میکروپروسسورها ، حد نهایی الکترونیک قدرت نا مشخص است . جدول زیر بعضی از کاربردهای الکترونیک قدرت را نشان می دهد .

 


 


 


دانلود تحقیق بررسی کاربرد الکترونیک قدرت ، مدارهای برشگر چرخان




موضوع مطلب :


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >