سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
درباره وبلاگ

دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل
لوگو
دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 23
  • بازدید دیروز: 48
  • کل بازدیدها: 313965



فایل و پروژه دانشجویی
دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
جمعه 94 بهمن 30 :: 8:58 عصر ::  نویسنده : محسن گروسی

پکیج (پروتکل) آموزشی درمانی تاب آوری در 34 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


 

توضیحات پکیج درمانی آموزشی روانشناسی


مبانی نظری و اصول آموزشی در جلسات درمانی

آماده سازی در 8 جلسه درمانی

دارای رفرنس معتبر و به شیوه           APA

 

نمونه ای از مبانی نظری و جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

 

 

جلسه اول

قسمت اول :آشنایی/قسمت دوم: خودآگاهی


موضوع:

 برقراری ارتباط با مخاطبان و آشنا کردن آن ها با تاب آوری و قوانین شرکت در کارگاه آگاهی نسبت به توانمندی های خود


اهداف رفتاری:

کلیه شرکت کنندگان خود را معرفی کنند و با مجری کارگاه آشنا شوند.

ارتباط صمیمانه ای بین آن ها برقرار شود.

شرکت کنندگان با اهداف برنامه آشنا شوند.

قوانین شرکت در کارگاه را یاد بگیرند.

تعریف ساده ای از تاب آوری ارائه دهند.

ارتباط تاب آوری با مقابله با افسردگی را بیان کنند.

تعریف ساده و روشنی از خودآگاهی ارائه دهند.

مؤلفه های اصلی خودآگاهی را بیان کنند.

نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند.

نسبت به اهدافشان خودآگاهی پیدا کنند.

 

شرح:

 

قسمت اول :

 

 

در ابتدای جلسه مجری طرح به صورت کامل خودش را معرفی می کند و از شرکت کنندگان نیز می خواهد تا خودشان را معرفی نمایند. این اطلاعات معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، وضعیت خانوادگی و تحصیلی و علایق و سرگرمی ها می باشد. سپس مجری طرح با تقسیم بندی شرکت کنندگان به گروه های مختلف سعی می کنند ارتباط صمیمانه ای بین آن ها برقرار کنند. در ادامه مجری طرح طی سخنانی شرکت کنندگان را با قوانین شرکت در کارگاه آشنا می کند و قوانین را به صورت برگه های توزیعی در

اختیار تک تک شرکت کنندگان قرار می دهد تا آن ها را به صورت مکتوب داشته باشند. تعدادی از قوانین شرکت در کارگاه به شرح زیر است:

به خود و دیگر افراد گروه احترام بگذارید.

از تحقیر کردن خود و دیگران خودداری کنید

برای بازخورد دادن به دیگران از روشی محترمانه استفاده کنید

رازداری خارج از گروه را رعایت کنید

تکالیف منزل را حتماً انجام دهید، حتی اگر غلط باشند

حقوق دیگران را رعایت کنید

بعد از اینکه شرکت کنندگان با اهداف روند آموزش و قوانین شرکت در کارگاه آشنا شدند، تعریف ساده ای از تاب آوری و نقش آن در مقابله با مشکلات هیجانی به شرکت کنندگان ارائه می شود. به این ترتیب جلسه اول آموزش خاتمه می یابد.

قسمت دوم:

در ان بخش مجری طرح شرکت کنندگان را به پاسخگویی به سؤال من کیستم دعوت می کند، بعد از دریافت پاسخِ شرکت کنندگان، مجری طرح تعریف ساده ای از خودآگاهی یعنی آگاهی یافتن و شناخت اجزایی همچون خصوصیات ظاهری، احساسات، افکار و باورها، ارزش ها، اهداف، گفتگوهای درونی و نقاط قوت و ضعف خود. سپس پیامدهای عدم شناخت خود به آن ها توضیح داده می شود.

در ادامه با ذکر داستانی از آن ها خواسته می شود تا باورها، افکار و احساسات، ارزش ها و اهداف شخصیت اصلی داستان را تشخیص داده و به صورت کار گروهی در برگه ای بنویسند و در کارگاه بخوانند. سپس به روش گروهی تفاوت بین باورها، ارزش ها، اهداف، افکار و احساسات و نگرش ها به بحث گذاشته می شود. در ادامه از شرکت کنندگان خواسته می شود تا کاربرگ تشخیص افکار از احساسات را پر کنند. بعد از اینکه شرکت کنندگان توانستند افکار را احساسات خود تمیز دهند، روش های بازسازی شناختی برای جایگزین کردن افکار منفی با مثبت به آن ها آموزش داده می شود. در ادامه به آن ها توضیح داده شد که آگاهی از خود این ارزش را دارد که با روش های گوناگونی مورد بررسی قرار دهد. مهم این است که ما بتوانیم یک روش مناسب را برای خودمان انتخاب کنیم و از آن استفاده کنیم. بعد از آن عوامل مؤثر بر خودآگاهی و موانع رسیدن به آن به شرکت کنندگان توضیح داده می شود. با این اظهارات از آن ها می خواهیم کاربرگ خودآگاهی را که شامل: بیان ویژگی های عمومی و خصوصیات ظاهری، باورها، ارزشها، افکار، احساسات و اهداف است را تا جلسه بعد پر کنند

.......

.............

...................

.............................

 

 

قسمتی از مبانی نظری و پیشینه تاب آوری

استامفر[1] (2001) تاب آوری ار از دیدگاه روانشناختی به عنوان الگویی از فعالیت روانشناختی توصیف می نماید که انگیزه ای قوی را برای مواجهه با ایجاب ها (خواست) بی اندازه فراهم می کند و انرژی دهنده رفتارهای هدفمند برای سازگاری و بازگشت به حالت نخستین است و با هیجان ها و شناخت ها همراه می گردد. استامفر تأکید داشت که تاب آوری یک خصیصه شخصیتی نیست، بلکه تاب آوری به الگوی ثابتی از رفتارها اشاره دارد که به یک موقعیت و بافت خاص مربوط می باشد. برای تعیین تشکیل دهنده های الزامات بی اندازه افراد، نویسنده هم عوامل محیطی و هم عوامل درون فردی را در نظر می گیرد. بر طبق نظر استامفر ، تاب آوری در نتیجه تعامل پیچیده بین فرد و سیستم خانواده اش، جامعه بزرگتر و محیط کلی و جهانی می باشد. این بخش ساختار تاب آوری را که شامل موارد زیر می باشد را مطرح می نماید.

الف) دیدگاه هایی درباره تاب آوری

ب) عوامل حمایتی و خطرساز تاب آوری

ج) عواملی که با تاب آوری همبستگی دارند.

ه) عوامل فردی تاب آوری امید و عاطفه مثبت می باشد.

دیدگاه هایی درباره تاب آوری:

در سال 1986، بلاک و بلاک[2] (2006)، به انجام مطالع ای طولی از رشد شخصیت مبادرت کردند و در این مطالعه بزرگ، محققان برای اولین بار مدلی از جفت کردن من- کنترل و من- تاب آور در شخصیت را فراهم کردند. من-کنترل به یک مشخصه فردی اشاره دارد که به تکانه های فردی به عنوان ابزاری برای حفظ و یا افزایش تعادل سیستم پاسخ می دهد. اگرچه رفتارها ممکن است در درجه و میزان با هم متفاوت باشند، افرادی که تقریباً خدمتگزار تکانه های درونی هستند، اصطلاح "کم مهار شدگی" برای آن ها به کار می رود، و در مقابل اصطلاح "مهار کننده افراطی" به افرادی اشاره دارد که برای برآوردن تکانه های رفتاری و خدمتگزار بودن برای آن در  فشار گذاشته می شوند.

بر اساس نظر بلاک و بلاک (2006)، تاب آوری یک خودداری سازگارانه فردی است. اساساً، من تاب آور به توانایی شخصی اشاره دارد که در زمان های پریشانی از واکنش معمولی و یکسان به موقعیت ها، به واکنش ها و ادراک هایی که درخور موقعیت باشد، تغییر می یابند. محققان معتقدند که من تاب آور توانایی فرد را برای افزایش یا کاهش کنترل رفتار با توجه به نشانه هایی که از محیط خاص به دست می آید، فراهم می کند. به گونه ایده آل و آرمانی، افراد با من تاب آور قادرند که به سرعت سازگار شوند

 


[1]Stumpfer

[2]Block, J. & Block, J.H.

 

 

دانلود پکیج (پروتکل) آموزشی درمانی تاب آوری




موضوع مطلب :