آرشیو وبلاگ لوگو آمار وبلاگ
فایل و پروژه دانشجویی دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل جمعه 94 بهمن 30 :: 8:49 عصر :: نویسنده : محسن گروسی
تحقیق علم و دین در 15 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات مختصر فایل مورد نظر مقاله و کار کلاسی تعداد صفحات: 15 فهرست: دارد نوع فایل: ورد و قابل ویرایش خلاصه ای از فایل مورد نظر:
فهرست مطالب
مقدمه پیدایش تصور ناسازگاری علم و دین معنای علم و دین تقسیم دورانهای جامعه کتابهای کلیسا قابل قبول نبود آیات قرآن در زمینهی علوم مختلف رابطه علم و معجزه چگونه علمی در اسلام واجب است نظری به تاریخ علوم در اسلام تاریخ علوم اسلام در کتاب نمونه هایی از آراء و پیشرفتهای علمی مسلمین
منابع و مأخذ: کتاب علم دین نوشته: شهید دکتر محمدجواد باهنر
بسم رب الشهداء و الصدیقین بخش اول: پیدایش تصور ناسازگاری علم و دین از بحران های خطرناک فکری و عقیدتی نسل جدید، تصور ناسازگاری دین و دانش است. کارگزاران این اندیشهی موهوم، مردم و بخصوص نسل جوان را با آب و تاب فراوان به کنار گذاشتن اعتقادات و آداب دینی و بی اعتنایی و بی بند و باری نسبت به مسائل مذهبی فرا خوانند و چنین می پندارند که وقتی جامعه می تواند در دانش و تمدن پیشرفت کند که دست از عقاید دینی برداشته و مبانی مذهبی را در هم بشکند. بخش دوم: معنای علم و دین علم به اصطلاح جدید خود عبارت از درک قانونی است که براساس تجربه و مشاهده حسی بدست آمده باشد، گر چه در معنای گذشته اش هر نوع واقع بینی و جهان شناسی بود که از راههای گوناگون به دست آید و شامل مسائل غیر حسی و نیز اجتماعی و اخلاقی و حقوقی هم می گردید، اما در همین معنای خاص جدید هم، علم یکی از بزرگترین مسائل و روشنترین راهها برای ایمان پایدار و ریشه دار به خدای حکیم و جهان آفرین است، چه شناخت جهان هر چه اصولی تر باشد آنچنان که یقین بیشتری ایجاد کند، بهتر می تواند، نظم و هماهنگی و استحکام و آراستگی جهان را معرفی کند و به سوی خدای بینا و بصیر و مدبر رهنمون باشد. بنابراین، بزرگترین راهنمای ایمان به خدا همین علوم طبیعی و تجربی است. با وجود این، گاهی با کمال تأسف از دین چنین تعبیر می کنند دین یک سلسله مطالبی است که با عقل و منطق قابل توجیه و سازگار نیست و به قول نهرو یکی از استادان اروپایی خود نقل می کند: دین عبارت از ایمان داشتن به مطالبی است که علم از پذیرش آنها خودداری می کند. بخش سوم: تقسیم دورانهای جامعه جمعی به اصطلاح جامعه شناس تحققی و اثباتی، از قبیل «اگوست کنت» و پیروان وی، دین را با 2 درجه فاصله از علم قرار داده اند و چنین پنداشته اند که بشر از دوران دین و توجه به افسانه ها و خرافات به دوران فلسفه پا گذاشته و پدیده های جهان را از طریق فکر و عقل محص (بدون کمک تجربه و مشاهده) توصیه نموده است و پس از طی این دوران طولانی بار دیگر از دوران فلسفه پا به دوران علم گذاشته است و تنها تجربه را راه وصول به واقعیات شناخته است، در نتیجه به قول آنان دوران علم و تجربه 2 مرحله از دوران دین مترقی تر است. بخش چهارم: کتابهای کلیسا قابل قبول نبود
موضوع مطلب : |
||
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
|
||