آرشیو وبلاگ لوگو آمار وبلاگ
فایل و پروژه دانشجویی دی ال ایکس کو : مرجع دانلود فایل شنبه 94 اسفند 29 :: 11:3 عصر :: نویسنده : محسن گروسی
پایان نامه بررسی عکاسی تبلیغاتی در 78 صفحه ورد قابل ویرایشفهرست مطالب
تاریخچه
فصل اول: مبانی در عکاسی
رنگ
رنگ چنانچه هست و آنچنان که ما میبینیم
درجه حرارت رنگ
نور سفید و رنگها
هنر دیدن
عناصر گرافیکی تصویر
کادر هنری
نقطه دید
خط
خطوط و ریتم
سایه و روشن
سایهها
ضدنور
بافت
تن
شکل و طرح
کمپوزیسیون تصویر
عدم تقارن
احساس عمق و بعد
همآهنگی
نظم و ترتیب یا آشفتگی؟
فصلدوم: ابزار و تکنیک
اساس عکاسی رنگ
عکاسی سه رنگ
وسایل نورپردازی
فلاش الکترونیک
انواع فلاشهایالکترونیک
محاسبة نور
کلکهای عکاسی
کاربرد عکس
«عکس موفق» و «عکس خوب»
فصل سوم: موضوع عکاسی
بینش و عکسبرداری
نکاتی دربارة سوژههای فتوژنیک
سوژة فتوژنیک و ویژگیهای آن
فنون و شیوههای فتوژیک
نکاتی دربارة سوژههای فتوژنیک
فنون و شیوههای غیرفتوژیک
سیاه و سفید گرافیک
مرکز توجه
تغییر شکل: بدنمایی و کج شکلی
عکسهای گروهی
تصاویر کار
تصاویر حیوانات
تصاویر ورزشی
حرکت
مردم
عکسهای شبانه
در داخل خانه
فصل چهارم: نقد
تعریف نقد
انواع نقد
روابط منتقد و هنرمند
تعریف توصیف
توصیف فرم
اهمیت توصیف برای خواننده
تفسیر عکس
تعریف تفسیر
نظریةزیبایی شناسی
نوشتن دربارة عکس
مشاهدة اثر و یادداشتبرداری
سخنگفتن دربارة عکس
فصل پنجم: عکاسی و تبلیغات
تعریف تبلیغ
نظام تبلیغ
تبلیغ در مقایسه با منابع اطلاعاتی و انتشاراتی
تبلیغ در مقایسه با بخش خدمات
اصول کار تبلیغ
مشکلیابی و مشکلگشایی
ترویج خوداتکایی
فراگیری زبان تبلیغات
توجه آرمانهای اسلامی و فرهنگ ملی
در نظر گرفتن امکانات ملی
همبستگی با نهادهای مردمی
پرهیز از روزمرگی و قالبهای کلیشهای
آموزش مداوم عناصر تبلیغی
فلسفة وجودی نظام تبلیغ
مقصود از «روانشناسی تبلیغات» چیست؟
دیر باوران
روشهای تبلیغاتی
روش نفی و اثبات
روش شرطی
روش طرح ناگهانی
روش استدلال
شبه استدلال
عرصههای کاربر و روشهای تبلیغاتی
تبلیغات سیاسی
تبلیغات فرهنگی
تبلیغات تجاری
هدف تبلیغ
رابطه مبلغ و تبلیغ
ارتباطات
روشهای ابلاغ
تبلیغ رخ به رخ (انفرادی)
تبلیغ گروهی
تبلیغ طریقهای
تبلیغ نتیجهای
تبلیغ انبوهی
الهام از قرآن
تاریخچه
سالهای سال پیش، حتی قبل از اینکه عکاسی اختراع و تصویر ثبت شود، اساس آن یعنی جعبة تاریک وجود داشت و مورد استفاده قرار میگرفت: این وسیلة ساده را ابنهیثم دانشمند مسلمان در قرن پنجم هجری/یازدهم میلادی برای مشاهدة کسوف به کار برده بود و نقاشان ایتالیایی از قرن شانزدهم میلادی آن را برای طراحی دقیق منظرهها و ملاحظة دورنمایی صحیح به کار میبردند.
سیاهشدن املاح نقره در اثر تابش نور نیز از طرف برخی از دانشمندان، از جمله شولتسر آلمانی از سال 1727 مورد مطالعه قرار گرفته بود. در سال 1802 وج وود انگلیسی بر روی سطحهای حساس شده با نیترات نقره نقشهای شفافی به دست آورد. این سال در تاریخ عکاسی اهمیت زیادی دارد. اما در حقیقت شناسایی این اعمال جدا از هم، به معنای کامل کلمه، اختراع عکاسی را تشکیل نمیداد.
بالاخره بین سالهای 1822، 1826 یک مخترع فرانسوی به نام نیسفورنییپس برای اولین بار، توانست تصویر پدید آمده در جعبة تاریک را ضبط و ثبت کند و تا حدی به آن ثبات ببخشد. وی دانشمند بزرگی بود، اما برای عملی ساختن و توسعه بخشیدن به اختراع خود به همکار ثروتمندی نیاز داشت. تا اینکه در سال 1829 با یک فرانسوی دیگر، که نقاشی مرفه بود و ضمناً تجربههای با ارزشی در زمینة عدسیها و جعبة تاریک داشت شریک شد و هر دو در راه کشف ثبت تصویر روی صفحةهای مسی نقره اندود («لوحه سیمین») قدم برداشتند.
آن روزها اختراع جدید هنور اسمی نداشت. بعد از مرگ نییپس (1833)، شریکش این شیوه را دگرئوتیپی و تصاویر آن را داگرئوتیپ نامید، زیرا اسم خودش لوییداگر بود. سالها بود، واژة فتوگرافی مرکب از دو کلمة یونانی فتوس (photos) به معنی نوروگرافس (graphos) به معنای نوشتن جای نام قبلی را گرفت.
در سال 1835 شیمیدان انگلیس تالبوت توانست روی کاغذهای شفاف نگاتیوهای بهتری به دست آورد. بالاخره در سال 1874، یک شرکت انگلیسی اولین شیشههای خشک عکاسی را به بازار عرضه کرد و عکاسی جنبه عملی به خود گرفت. اما حمل و نقل مقدار زیادی شیشه، از لحاظ سنگینی و شکنندگی، هنوز دایرة عمل را محدود میکرد، تا اینکه چندی بعد فیلم جای شیشه را گرفت و عکاسی آماتوری رواج قابل ملاحظهای یافت.
رنگ
در سالهای اخیر عکس رنگی در مقایسه با عکس سیاه و سفید رواج فوقالعاده زیادی یافته است. آنچه تجارب زیاد عکاس رنگی را نشان میدهد این است که رنگ نیز یکی از عناصر تصویر است، مانند عناصر دیگر آن.
باید دانست که رنگ، به تنهایی ندرتاً قادر است توجه ببیننده را جلب کند. بیش از هر چیز باید گفت که رنگ به تنهایی قادر است اختلاف دو ناحیه را که در عکس سیاه و سفید ممکن است محسوس نباشد، به خوبی نشان دهد. همآهنگی و تضاد رنگها جای بحث زیادی دارد و با استفاده از هر یک از این دو ویژگی میتوان تصاویر بسیار زیبایی پدید آورد.
رنگ چنانچه هست و آنچنان که ما میبینیم
در اولین قدم عکاسی رنگی، نخستین سؤالی که پیش میآید این است که: « رنگ چیست؟ آسمان چرا آبی است؟ گل چرا قرمز است؟»
در جواب گفته میشود: «آسمان آبی است، چون فقط اشعه آبی را منعکس میکند. گل سرخ است، به دلیل اینکه جز اشعه سرخ پرتوهای دیگری را منعکس نمیکند.»
اما چنین پاسخی وقتی میتواند کاملاً صحیح باشد که در دنیا فقط یک رنگ سرخ وجود داشته باشد. در صورتی که میدانیم چنین نیست. گلی که از آن بحث میکنیم حتماً بهتر است از گلهای دیگر اشعة سرخ را منعکس میکند ولی اشعة سبز، زرد، آبی را کاملاً جذب نمیکند و به نسبت کمی و زیادی آنها گفته میشود که این سرخ مایل به نارنجی یا مایل به بنفش و غیره است. بدین ترتیب نتیجه میگیریم که در طبیعت رنگ خالص وجود ندارد و آنچه میبینیم ترکیباتی از انواع مختلف رنگهاست.
رنگ و نور . به این نکته باید خوب توجه داشت که «رنگ بدون نور معنی ندارد» و در حقیقت یکی بدون دیگری نمیتواند وجود داشته باشد. از آنجه که نور پیوسته در حال تغییر است. مسئله عکاسی رنگی پیچیده و مشکل میشود، زیرا مواد حساس فیلمها توانایی و خاصیت تعبیر و تفسیر چشم انسان را ندارد و آنچه را که در حقیقت وجود دارد عیناً ثبت میکند.
هر گاه نور از لحاظ «شدت» تغییر یابد (گلی که در نور ضعیف تیره به نظر میآید در نور آفتاب روشن دیده خواهد شد.) از لحاظ «کیفیت» نیز تغییر میکند و اینجا مسئله مهمی پیش میآید که همانا درجة حرارت رنگ است. وقتی از موضوعی عکس رنگی گرفته شود رنگهای آن تحت تأثیر «حرارت رنگ» به صورت متفاوت روی مادة حساس فیلمها اثر خواهد کرد. عواملی که در این تغییرات مؤثرند عبارتند از: جنس و طبیعت و منبع نور (نور خورشید یا نور مصنوعی)، موضوع در سایه است یا زیر آفتاب، فصل، ساعت روز، وضع آسمان، موقعیت جغرافیایی محل و غیره… مشکل کار در اینجاست که چشم انسان اگر هم قادر به تخمین «شدت» نور باشد. از تجزیه و درک «کیفیت» آن عاجز است.
درجة حرارت رنگ
در فیزیک گفته میشود که اگر به فلزی حرارت داده شود. بر حسب مقدار گرمایی که به آن میرسد و به تدریج بالا میرود نورهای رنگی متفاوتی چون سرخ تیره، سرخ روشن، نارنجی، زرد، سفید و سفید مایل به آبی از آن ساطع خواهد شد. با توجه به این نکته، میتوان تصور صحیحی از کیفیت نور و چگونگی رنگی که منابع مختلف نور دارند پیدا کرد. همین است که حرارت رنگ نام دارد این است که درجة حرارت رنگ یکسان نمیماند و برحسب فصل سال، ساعت روز، منطقه جغرافیایی، شرایط جوی و غیره تغییر میکند. برای مثال اگر نور خورشید را در هوای روشن در نظر بگیریم ملاحظه خواهیم کرد که عکسی که در وسط روز گرفته شود اغلب رنگ حاکم در آن رنگ «آبی» خواهد بود، در حالی که اگر در همان محل، صبح اندکی بعد از طلوع خورشید یا عصر کمی پیش از غروب عکس بگیریم رنگ حاکم «سرخ» خواهد بود. موضوع مطلب : |
||
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب
|
||